یکشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۵

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین تاکید شد؛

تعامل و همکاری دستگاههای فرهنگی در ترویح فرهنگ مطالعه/ طرح "هفت سنگ" در شهر قزوین اجرا می شود

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین ضمن تاکید بر تعامل و همکاری دستگاهها در ترویج فرهنگ مطالعه ،روز شمار اجرای برنامه های فرهنگی ورزشی در سطح محلات مساجد و مدارس شهر قزوین با عنوان طرح "هفت سنگ" تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین،جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست قاسم اللهیاری و با حضور اعضا، محمد بیگی مدیر کل کتابخانه‌ های عمومی استان قزوین ،برجی رئیس سازمان فرهنگی ورزشی،منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی، اکبری معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ورزشی و با هدف افزایش تعاملات و همکاری های فیمابین مدیریت شهری و کتابخانه های استان و بحث و بررسی پیرامون طرح روز شمار برنامه های فرهنگی ورزشی با محوریت اجرا در  مساجد و مدارس با عنوان "هفت سنگ" برگزار شد .
 
بر اساس این گزارش؛در ابتدای این جلسه محمدبیگی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قزوین در سخنانی بر لزوم ترویج فرهنگی مطالعه در جامعه تاکید نمود و گفت: طی سالهای اخیر رشد چشمگیری را در تعداد کتابخانه داشتیم اما تا تحقق عدالت فرهنگی فاصله داریم .
 
وی افزود:در شهرقزوین ۶ باب کتابخانه داریم که با توجه به اینکه باید به ازای هر ده هزارنفر یک کتابخانه وجود داشته باشد این تعداد کتابخانه پاسخگوی نیاز جمعیت 400 هزار نفری شهر قزوین نیست .  
 
وی تاکید کرد: باید حداقل 40 کتابخانه وجود داشته باشد و فضاهای موجود5برابر شود لذا ضرورت دارد تا دستگاههای فرهنگی دیگر در این حوزه ورود کنندو یاریگر ما باشند .
 
به گفته محمد بیگی ،ایجاد کتابخانه سیار،بازطراحی فضاهای موجود ،اجرای فاز سوم بازطراحی کتابخانه  امام خمینی ،باز طراحی کتابخانه های علامه و عارف قزوینی واحداث کتابخانه مرکزی شهر قزوین از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد  
 
وی همچنین خواستار پرداخت به موقع سهم نیم درصدی درآمدهای شهرداری به کتابخانه ها شد و بر لزوم اختصاص یک بیلبورد برای معرفی آثار کتاب در سطح شهر تاکید نمود .
 
در ادامه رییس و اعضای کمیسیون نیز برلزوم ترویج فرهنگ مطالعه و پای کار آمدن دستگاههای فرهنگی در حوز کتاب تاکید کردند.  
اللهیاری رییس این کمیسیون نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته بسیج  اظهار کرد: بسیج مردمی به عنوان مهم ترین مولفه قدرت جمهوری اسلامی ایران مطرح است و در دنیا شناخته شده است.
 
وی همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اسرییل هرچه در غزه مردم را به خاک وخون کشید مردم دنیا بیدارتر شدند و می بینیم که از اقصی نقاط دنیا شعار مرگ بر اسراییل و استکبار ستیزی بلند  است و نشان می دهد که صدای مطلومیت غزه را تمام دنیا شنیده است  
 
اللهیاری ضمن تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در مناطق منفصل شهری فضاهایی  برای کتابخوانی اختصاص یابد و از سوی دیگر رقم سهم نیم درصدی از درآمدهای شهرداری به امور کتابخانه ها به طور مسمتمر پرداخت شود که البته ما نگاهمان در این حوزه حمایتی است.
 
وی تصریح کرد: در جلسات اخیر کمیسیون نیز از سازمان زیباسازی مطالبه شد که یکی از بیلبوردهای سطح شهر برای معرفی کتاب به شهروندان اختصاص یابد که امیدواریم این موضوع محقق شود.
 
اللهیاری همچنن از اعلام آمادگی شورا و مدیریت شهری قزوین بر همکاری و تعاملات بیشتر به نهاد کتابخانه ها خبر داد.
 
در ادامه مهری السادات تقوی دبیر این کمیسیون نیز در سخنانی بر تعاملات بین دستگاهای تاکید کرد و گفت: تعامل و همکاری میان دستگاه ها در حوزه فرهنگ و امور کتابخانه ها بسیار اهمیت دارد واگر این تعامل نباشد شهر آسیب خواهد دید .
 
وی همچنین  از بازطراحی فضاهای کتابخانه ها به عنوان یک طرح خوب یاد کرد و گفت: باز طراحی فضاهای کتابخانه ها جان دیگری به این محیط ها بخشیده شده و لذ ضرورت دارد در حوزه کتاخانه سیار نیز همت و تلاش شود تا دربرخی نقاط منفصل شهری کتابخانه سیار نیز راه اندازی شود
 
به گفته وی اجرای خدمات الکترونیک در حوزه کتابخانه ها  نیز امری ضروری است و لازم است در این راستا تدبیر شود.
 
در ادامه ولی چگینی عضو این کمیسیون نیز در سخنانی بر لزوم افزایش تعامل و همکاری میان دستگاههای فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه تاکید نمود و گفت: هر چه میزان همکاری و تعامل بیشتر باشد شاهد موفیقتهای خوبی در زمینه فرهنگی خواهیم بود.
 
وی با اشاره به اینکه نگاه شورا در این حوزه همواره مثبت می باشد خاطر نشان کرد: شورای شهر در کنار شما خواهد بود تا بتوانیم با اجرای برنامه های مناسب شاخص وسرانه مطالعه در شهر قزوین را افزایش دهیم.


 در ادامه این نشست برجی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی نیز در سخنانی به اقدامات شهرداری در حوزه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ مطالعه پرداخت و گفت:می توانیم با برگزاری نشست تخصصی میان شهرداری و کتابخانه ها مسیر مشخصی را برای این موضوع تعیین کنیم و برنامه ها را متناسب با آن اجرایی کنیم .
 
به گفته برجی اختصاص فضای پل بردها برای معرفی کتاب‌های شاخص ،ایجاد گذر فرهنگی و معرفی اثار ناشران قزوینی،اطلاع رسانی در فضای مجازی از جمله اقداماتی است که انجام شده است.
 
مهدیون مدیر مالی شهرداری قزوین نیز در سخنانی به تشریح وضعیت پرداخت سهم نیم درصدی از درآمدها به نهاد کتابخانه ها پرداخت و گفت: طبق آمار و اطلاعات در حال حاضر بدهکاری به نهاد کتابخانه ها نداریم.  
 
منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین نیز در سخنانی به اقدامات این سازمان در حوزه تبلیغات شهری در حوزه کتاب پرداخت.
 
در بخش دوم این جلسه "طرح هفت سنگ" روز شمار برنامه های فرهنگی ورزشی با محوریت اجرا در مساجد، مدارس، محلات تشریح شد .
 
برجی در خصوص این طرح گفت : این طرح براساس برنامه پنج ساله تدوین شده است و متناسب با ایام هفته برنامه های ورزشی وفرهنگی درسطح محلات ومدارس شهر قزوین برگزار خواهد شد.
 
وی تاکید کرد:شاخصهای مرتبط با روزهای هفته ،از جمله کاهش نرخ آسیب‌های اجتماعی،میزان توانمندی شهروندان ،شناسایی و پاسداشت مفاخر و نخبگان شهر رشد ارایه آموزش‌های شهروندی و شهرنشینی اعتلای جایگاه گردشگری قزوین به عنوان پایتخت  هنر خوشنویسی،میزان تحرک شهروندان و ایجاد نشاط از طریق ورزش در این طرح لحاظ شده است .
 
به گفته وی شنبه های هنری شامل کارگاه های هنری،نمایشگاه عکس و پخش فیلم،کارگاه های ادبی و رسانه،کارگاه های آموزشی صنایع دستی،یکشنبه های شهروندی با رویکرد تخصصی موصوعات حوزه مدیریت شهری،دوشنبه های ورزش و نشاط با برنامه های ورزشی با نشاط و مفرح ،سه شنبه های گردشگری  با معرفی آثار تاریخی و هویتی شهر قزوین ،چهار شنبه های خانواده جشنواره مادر و دختری و پور پسری در مدارس و محلات و کارگاه‌های توانمندسازی، پنج شنبه های سلامت با ارائه خدمات سلامت در راستای کاهش آسیب های جسمی ،جمعه های مهدویت با محوریت کارگاه های مهدویت و برنامه های فرهنگی در حوزه مهدویت برنامه ریزی شده است .
 
گفتنی است رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی بر لزوم اطلاع رسانی این طرح در سطح شهر و استفاده از ظرفیت رسانه ها تاکید نمودند .

پایان پیام/

تصاویر مرتبط