یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۸

اشدری،

لزوم ارایه برنامه راهبردی در حوزه تفکیک زباله از مبدا توسط مدیریت شهری

درحوزه تفکیک زباله از مبدا نیازمند فرهنگسازی و کار اطلاع رسانی و اقدام جدی مدیریت شهری هستیم .

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین،فاطمه اشدری رییس کمیسیون بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین در جلسه علنی شورا که با دستور کار بررسی لوایح شهرداری قزوین برگزار شد، ضمن انتقاد از نحوه تفکیک زباله از مبدا  اظهار کرد:کارنامه شهرداری در بخش مدیریت تفکیک زباله از مبدا بسیار ضعیف است و هنوز در این مسیر راهکارهای مناسب برای کاهش زباله و افزایش میزان بازیافت ارایه نشده است.
 
وی ادامه داد: درحوزه تفکیک زباله از مبدا نیازمند فرهنگسازی و کار اطلاع رسانی واقدام جدی مدیریت شهری هستیم .
 
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر قزوین ضرورت دارد علاوه برسازمان مدیریت پسماند سازمان فرهنگی نیز برنامه ها و راهکارهای خود را ارایه کند و برنامه منسجمی در این حوزه داشته باشد که متاسفانه تا کنون هیچ یک اقدام موثری نداشته اند و حتی از اقدامات و مشارکت تشکل های مرتبط و زیست محیطی  نتوانسته اند به نفع شهر و شهروندان بهره ببرند .
 
وی تاکیدکرد: اگر به طور سامانه ای برای شهروندان امر تکفیک زباله از مبدا انجام شود و در ازای تحویل مواد بازیافتی در عوارض خدمات بهای پسماند سالیانه اشان لحاظ شود بسیاری از مشکلات و آسیبهای ناشی از زباله گردها حل خواهد شد و همچنین شهروندان هم  نیاز نیست که هزینه پسماند پرداخت کنند . سالیان زیادی است که بسیاری از شهروندان در آپارتمانهای کوچک خود در مجتمع های مسکونی در تفکیک زباله از مبدا مشارکت دارند ولی بخش خصوصی که اغلب در  قالب رانت از امکانات مدیریت شهری و مشارکت مردم عزیز استفاده می‌کند و سود طلای کثیف (تفکیک زباله از مبدا) منفعت می‌برد بدون اینکه ذره ای از زحمات شهروندان را در  بحث تقدیر و تشکر حداقل در قالب پرداخت هزینه خدمات پسماند به شهرداری مورد توجه قرار دهد.  
                                                                                                                                                                                   این عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: این افراد حتی از امکانات شهرداری هم استفاده می کنند ولی ریالی بابت این امکانات به مدیریت شهری هزینه پرداخت نمی کنند چه رسد به اینکه شهرداری را در سود حاصله سهیم بدانند . در واقع ظاهرا مردم و مدیریت شهری در منافع سودجویان تفکیک زباله از مبدا سهمی ندارند!؟    
                                                                                                                                                                                وی ادامه داد:  مضاف بر اینکه از قشر مهمی از جامعه به عنوان کودکان کار  هم بهره کشی می‌شود و سلامت آنان هم به خطر می افتد. همانطورکه بارها شاهد آن هستیم که این کودکان تا کمر داخل مخازن زباله  خم شده و حتی کودکان کوچکتر را به داخل مخزن هدایت می کنند که در لابه لای زباله های آلوده و غیر بهداشتی مواد قابل تفکیک را جدا سازی و جمع آوری کنند.
 
اشدری همچنین در خصوص طرح شورا مبنی بر بخشودگی ۲۵ درصدی و تسهیلات تشویقی برای مودیان بدهی خدمات بهای پسماند گفت: امیدواریم تا سیستم های هوشمند و بروز رسانی اطلاعات خدمات بهای پسماند واطلاع رسانی مناسب برای شهروندان در شهرداری صورت گیرد تا شهروندان بتوانند به موقع عوارض شهری را پرداخت کنند، لذا طرح بخشودگی تا سقف ۲۵ درصدی مودیان خدمات بهای پسماند واجد شرایط در کمیسیون ماده ۷۷ مطرح شد و در صحن شورا به تصویب رسید تا درشهرداری اجرایی شود.
 
وی دربخش دیگری از جلسه پیرامون ایجاد مکان اسقرار کارگران فصلی گفت: بایستی برای این مکان برنامه ریزی دقیق انجام شود و یک سالن و مکان خوبی را برای این افراد در نظر گرفت ؛همچنین امکانات جانبی نظیر کتابخانه و یا کارگاههای کارآفرینی و مهات آموزی با کمک اداره فنی حرفه ای نیز در این مکان درنظر گرفته شود.
 
اشدری همچنین در خصوص دریافت حق امتیاز از کیوسکهای سطح شهر گفت:مالک اولیه این دکه ها شهرداری است و درابتدا با هدف توزیع مطبوعات این دکه ها واگذار شدند اما درحال حاضر بهره برداری دیگری از آنها می شود.
 
وی تصریح کرد: اگر قرار است به دلیل نبود فضای خدماتی در برخی مناطق این دکه ها دایر باشند باید سهم شهرداری( شهر و شهروندان) از دکه داران اخذ شودو قضیه یکطرفه شود یا مالک شهرداری باشد یا دکه داران . 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط