سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۲

کوزگرها:

نظارت میدانی برای ارتقای کیفیت درخواست شهروندان افزایش می‌یابد

کوزه گرها مدیر مرکز فوریت‌های اجرایی شهر اعلام کرد استراتژی مرکز به سمت نظارت میدانی بیشتر و پاسخ شفاف‌تر پیش می‌رود؛ هرچند تا چشم انداز فاصله بسیاری داریم.

به گزارش روابط عمومی مرکز فوریت‌های اجرایی شهرداری قزوین؛  مهدی کوزه‌گرها، مدیر مرکز در گفت و گو با «ایرنا» به تشریح عملکرد یکساله پرداخت و گفت: پاسخگویی ۱۰۰ ساعته اعضای شورای شهر در سامانه ۱۳۷ از مواردی است که پیش از این سابقه نداشته، در کنار آن انتقال درخواست‌های مردم به مدیران شهری، مدیریت ارشد شهری و معاونان به شکل بی واسطه انجام شده‌است.

 

 وی توضیح داد: از آنجا که مرکز فوریت‌های اجرایی شهر پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است، در بخش پیگیری، استراتژی به سمت نظارت میدانی بیشتر و پاسخ شفاف‌تر پیش می رود؛ هرچند تا چشم انداز فاصله بسیاری داریم و امیدواریم در سال جاری مدت زمان رسیدگی به درخواست شهروندان را کاهش دهیم و بر سرعت و کیفیت انجام درخواست‌ها بیافزاییم.

 

کوزه‌گرها در ادامه به آمار تماس‌ها و درخواست‌های شهروندان پرداخت وگفت: تعداد کل تماس‌ها با تماس‌های ثبتی متفاوت است؛ زیرا صرفاً مجموعه تماس‌های شهروندان که مربوط به وظایف مجموعه مدیریت شهری است در این سامانه ثبت می‌شود؛ بنابراین سال گذشته ۲۵ هزار و ۹ تماس در حوزه‌های مختلف شهری در این سامانه ثبت شده‌است.

 

مدیرمرکز فوریت‌های اجرایی شهر، همچنین با اشاره به سازمان‌هایی که بیشترین درخواست‌ها به آن‌ها ارجاع و پیگیری شده، بیان کرد: بیشترین تماس شهروندان پس از تجزیه و تحلیل داده شهروندان، به حوزه مدیریت پسماند شهرداری ارجاع داده شد که هفت هزار و ۵۶۵ درخواست از قبیل نظافت شهری، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، جمع آوری خاک و نخاله، ضد عفونی کردن و شستن سطل‌های زباله بوده‌است.

 

این مدیر شهری افزود: همچنین  منطقه ۲ شهرداری قزوین که رتبه دوم درخواست‌های شهروندان را به خود اختصاص داده،  سه هزار و ۶۷۰ تماس بوده و بیشترین موضوعاتی که به این منطقه ارجاع داده شده شامل لکه‌گیری آسفالت، تعمیر و اعلام مفقود شدن دریچه‌ها و مسائل عمرانی بوده‌است.

 

کوزه‌گرها ادامه داد: منطقه یک شهرداری با سه هزار و ۱۲۳ پیام، سازمان پارک‌ها و فضای سبز با ۲ هزار ۹۲۵ پیام، منطقه سه شهرداری با ۲ هزار و ۳۱۰ پیام، منطقه چهار شهرداری با یک هزار و ۹۷۲ پیام، سازمان حمل و نقل و ترافیک با ۷۹۹ پیام، مرکز توسعه خدمات اجتماعی با ۴۱۵ پیام و سازمان زیباسازی با ۱۲۷ پیام در رتبه‌های بعدی درخواست‌های شهروندان قرار دارند؛البته ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی و مرکز کنترل ترافیک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

وی در مورد این پرسش که چرا بیشترین درخواست‌ها در سامانه ۱۳۷ به سازمان مدیریت پسماند اختصاص داشته،پاسخ داد: ازآنجا که پاکیزگی و نظافت به زیبایی شهر کمک می‌کند و از حقوق بدیهی شهروندان به شمار می‌رود؛ بنابراین طبیعی است که حدود ۵۰ درصد درخواست‌های مردمی از شهرداری در حوزه خدمات شهری باشد؛ البته شهروندان نیز در حفظ سیمای شهر که پاکیزگی هم از ارکان آن است، نقش پررنگی دارند؛ چراکه رعایت فرهنگ شهروندی در توسعه پایدار شهری و شهری با نشاط مؤثر است.

 

 به گفته این مدیر شهری،در حوزه مدیریت شهری زمانی موفقیت حاصل می‌شود که مشارکت مردم در اداره شهر اتفاق بیفتد؛ یعنی زیبایی چهره شهر که بخشی از آن به نظافت شهر بازمی‌گردد با حس تعلق شهروند محقق می‌شود که در رعایت فرهنگ شهر نشینی متبلور می‌شود.

 

کوزه‌گرها در توضیح بیشتر گفت: همین که شهروندان به موقع زباله‌های خود را در جایگاه‌های تعبیه شده قرار دهند، زباله‌های خود را با کمترین شیرابه در مخازن بگذارند، صنوف مختلف، زباله‌های خود را بدون کیسه در مخزن تخلیه نکنند و جوی را به محل دپوی زباله تبدیل نکنند، در اداره مطلوب شهر موثر است.

 

 مدیر مرکز فوریت‌های اجرایی شهر، با اشاره به تجربه‌های موفق در کشورهای مختلف در زمینه مشارکت اداره شهر تصریح کرد:  شهرهای موفق دنیا  با این شعار که «همسایه‌ها محله را می‌سازند» عملاً محلات را در اداره شهر مشارکت داده‌اند و در این زمینه موفق بوده‌اند.

 

 وی با بیان اینکه هدف در سامانه ۱۳۷ گفت و گوی شفاف با شهروندان است، افزود: اگر امکان انجام درخواستی وجود ندارد، شفاف با شهروندان مطرح شود و در سال جدید هم این ارتباط دو سویه تقویت خواهد شد؛ چون باور داریم باید بدون پیشداوری و قضاوت صحبت‌های شهروندان را شنید.

 

مدیر مرکز فوریت‌های اجرایی شهر تاکید کرد: تقویت ارتباط دو سویه شهروندان و مدیریت شهری مهمترین برنامه و هدف است، یعنی کارشناسان سامانه با شهروندان در خصوص برطرف کردن مشکل تماس خواهند گرفت؛ همچنین میزان پاسخگویی مدیران شهری در سامانه ۱۳۷ افزایش خواهد یافت.

 

انتهای پیام/

 
 

 

تصاویر مرتبط