شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۶

شهردار قزوین برای سؤالات شورای شهر چه پاسخی داشت؟

صباغی شهردار قزوین با حضور در صحن پارلمان محلی به سوالات مطرح شده از سوی اعضای شورای اسلامی شهر قزوین پاسخ داد.

مشرح کامل پاسخ های دکتر مهدی صباغی شهردار قزوین به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر

 

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛صباغی، شهردار قزوین در پاسخ به این سؤال که «یکی از مهمترین مؤلفه‌های انتخاب شما به عنوان شهردار قزوین، دارا بودن ارتباط گسترده در خارج استان جهت جذب سرمایه‌گذار بود؛ تاکنون در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟» گفت: بدهی قریب به هزار میلیاردی شهرداری به بانک شهر از طریق ارتباطات فرااستانی پرداخت شد که اگر می‌خواستیم با کاغذ بازی اداری پیش برویم همچنان درگیر این مشکل بودیم.

 

صباغی اضافه کرد: مورد بعدی دیگر در مدت ۱۸ ماه حضور در این جایگاه تاکنون ۲۰۷ میلیارد تومان جذب سرمایه صورت گرفته است، با ارتباطاتی که داشتیم در راستای مولدسازی تنها در پروژه برج پونک سرمایه‌گذار با آورده نقدی ۶۲۰ میلیارد تومان پای معامله نشسته است.

 

وی افزود: جذب سرمایه نیز به سه شکل اتفاق خواهد افتاد؛ شکل اول به صورت تهاتر، مثل زمانی که پروژه نیمه کاره می‌دهیم و پروژه تکمیل شده می‌گیریم. شکل دوم این است که سرمایه‌گذار مشارکت کند که ممکن است تکمیل یک پروژه سه تا چهارسال به طول بینجامد و شکل سوم این است که پروژه‌های نیمه کاره را بفروشیم و پول آن را برای پروژه‌های بعدی فریز کنیم.

 

این مسئول اظهار کرد: جلساتی را با اوقاف برگزار کردیم تا موضوع زمین‌های شهرداری تعیین تکلیف شود که همه مستندات آن موجود است. بیش از 10 سرمایه‌گذار با ارتباطاتی که داشتیم از تهران، کرج، هشتگرد و تبریز آوردیم و مذاکراتی با آن‌ها صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌هایی با آن‌ها منعقد شده که مستندات آن نیز موجود است.

 

وی بیان کرد: با استفاده از ارتباطاتی که داشتیم در حوزه میدان تره بار اولین سرمایه‌گذاری ما به صورت زیرساختی بوده که ابتدا سندمان را اصلاح کردیم، برای طرح توسعه از شورای اسلامی شهر قزوین مجوز گرفتیم و سپس تا 109 هکتار افزایش زمین برای این میدان داشتیم و اکنون منتظر تجمیع اسناد در اداره ثبت هستیم.

 

شورا سیاست‌گذار است و شهردار مجری

 

وی در رابطه با این سؤال که «دلیل عدم وجود دفتر مدیریت پروژه در پروژه‌های عمرانی شهر و عدم انجام به‌ موقع پروژه‌های عمرانی چیست؟» اظهار کرد: قبلاً در شهرداری قزوین دفتر مدیریت پروژه یا PMO نبود اما ما آن را احیا کردیم و در حال حاضر هم مدیریت و اعضای آن مشخص شده‌اند، جلساتی برگزار شده و گزارش ‌کارها به پیوست برای شورای اسلامی شهر ارسال شده است اما همواره در مسیر انجام پروژه‌های عمرانی مشکلاتی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استعلام زیرساخت‌ها از تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان اشاره کرد که همین امر زمان‌بر بوده و گاه در زمان اعلام شده برای اتمام پروژه تأخیر ایجاد می‌کند.

 

این مسئول در پاسخ به این پرسش که «بیشترین گلایه مردمی از نحوه خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی است»،تصریح کرد: تاکنون ۱۲ اتوبوس بازسازی و به ناوگان شهری بازگشته و علاوه بر آن با مجوز شورای شهر، هزینه خرید  25 دستگاه ون و 18 اتوبوس به حساب وزارت کشور پرداخت شده و در صف تحویل هستیم.

 

شهردار قزوین در پاسخ به این سؤال که درباره افزایش نارضایتی مردمی در ارتباط با خدمات شهری شامل فضای سبز،عدم اقدام جدی درخصوص مقابله با از بین رفتن باغات، درخصوص توسعه فضای سبز در جنوب شهر چه جوابی دارید؟ گفت: در پارک بانوان 45 هزار متر درخت میوه کاشته شده است و 4 و نیم هکتار به فضای سبز فقط در یک پارک اضافه کردیم، بابت درختانی که در بلوار آیت الله خامنه‌ای قطع شده 1500 اصله درخت کاشته شده است.

 

صباغی در پاسخ به این پرسش که «علل شورا هراسی موجود در فضای شهرداری چیست؟ »،خاطرنشان کرد: با قاطعیت این موضوع را تکذیب کرده و به استحضار می‌رسانم که طی یکسال و نیم گذشته همواره پیگیر حضور در شورا و هم‌صحبتی و ارائه برنامه‌ها و میزان پیشرفت امور و یا چالش‌های به وجود آمده بودم اما این اقبال یک سویه بوده و شورا هر بار، شهردار قزوین را به اتفاق دو معاونت دعوت کرده و در پی شنیدن توضیحات آن‌ها بوده در حالی که بنده شخصاً باید مطالبی را با شما به مشورت بگذارم و چند بار اعلام کرده‌ام که اگر فاصله‌ای میان شورای شهر و شهرداری هست به خاطر آن است که ما رو در رو باهم صحبت نمی‌کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که «علت عدم افتتاح فرهنگسرای شهید منتظری چیست؟ خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌ها و تعیین نوع کاربری به عهده شوراست نه شهرداری و از نظر بنده اماکن این‌چنینی باید به معتمدین محلی واگذار شده و نه تنها انتظار انتفاع نداشته بلکه برای فعالیت‌هایشان هم یارانه پرداخت شود. این فرهنگسرا، فرهنگسرای تخصصی جمعیت است و در حال حاضر اقداماتی در راستای فرهنگ‌سازی موضوع جمعیت و فرزندآوری در فرهنگسرای شهید منتظری در حال اجرا است.

 

شهردار قزوین در جواب این سؤال که «چرا نسبت به اطلاع‌رسانی عملکرد شهرداری در خصوص بانک شهر بی‌توجه بودید و تنها به کار رسانه‌ای حداقلی آن هم با هدفی خاص اکتفا کرده‌اید؟» عنوان کرد: در این مورد از شورا گله دارم، چون روند کار و افتخارات کسب شده در موضوع بانک شهر از طریق طراحی و توزیع اینفوگرافی در فضای مجازی، حضور و توضیح از طریق صدا و سیمای محلی، ارائه گزارش‌کار به شورای اداری و استانداری و همچنین نصب بیلبورد، فیکسچر و تیربرد در انظار عمومی انجام شده، در شورای اداری و سخنرانی‌ها هم اعلام کردیم و هیچ نقص و کوتاهی در اطلاع‌رسانی این موضوع وجود نداشته است.

 

من به شورا معتقدم

 

وی در پاسخ به این سؤال که «شنیده‌ها حاکی از آن است که آقای شهردار، جایگاه و ارزشی برای شورا اسلامی شهر قزوین قائل نیست»، تصریح کرد: من به شورا معتقدم. شورای شهر بالادست و سیاستگذار ماست و هر کسی چنین تهمتی به شهردار زده، اشتباه کرده است.

 

صباغی در رابطه با انتقادات وارد شده به عملکرد روابط عمومی شهرداری و شخصی که در این جایگاه قرار دارد، بیان کرد: مسئول روابط عمومی شخصیتی متخصص رسانه‌ است و سال‌ها در این زمینه تجربه کسب کرده، دلیل این انتقادات را نمی‌دانم اما من به عنوان مدیر، از عملکرد ایشان راضی هستم اما شما اگر نقطه ضعفی می‌بینید بفرمایید تذکر می‌دهم.

 

این مسئول در پاسخ به سؤال شورای شهر مبنی بر اینکه «در مدت فعالیت خود چقدر از بودجه‌های فرهنگی محقق شده و در دوره حضور خود چه اقدام فاخر فرهنگی انجام داده و چرا تاکنون به تأکیدات شورا در این مورد بی‌توجه بوده‌اید؟ »،خاطرنشان کرد: 1886 برنامه در نوروز توسط شهرداری قزوین برای جذب گردشگر انجام شده است، برگزاری مراسم تجلیل از هزار حافظ قرآن، برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، برگزاری مراسم قهرمان شهر، اعطای کمک هزینه فرهنگی به تمامی مساجد سطح شهر، نقش‌آفرینی در تمامی مناسبت‌های ملی مذهبی از جمله اقدامات فرهنگی صورت گرفته در دوره تصدی بنده بر شهرداری قزوین است.

 

شهردار قزوین در پاسخ به انتقادات مطرح شده در رابطه با «نابسامانی در مدیریت نیروی انسانی، بی‌ثباتی مدیران و ناپایداری و عدم تبدیل سرپرستی به مدیریت در سیستم شهرداری اظهار کرد: نه تنها در دوره مدیریت بنده جذبی صورت نگرفته جز در معاونت اقتصاد و فرهنگی؛ بلکه تاکنون با ۱۸۵ نفر از پرسنل به دلایل بازنشستگی، اخراج یا عدم نیاز تسویه حساب شده است.

 

وی در پاسخ به انتقاد مطرح شده برای «عدم به‌کارگیری نیروهای متخصص تراز انقلاب موجود در بدنه شهرداری»،اعلام کرد: قابل ذکر است که ۱۸ نفر از ۲۴ نیروی جذب شده در شهرداری متخصصانی از خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران هستند و انتخاب نیروهای متخصص تراز انقلاب مهم‌ترین مؤلفه انتخاب و جذب نیرو بوده است.

 

صباغی در شرح عملکرد در حوزه فساد ستیزی خاطرنشان کرد: جمله معروف این روزهاست که «صباغی نه خودش می‌خورد و نه می‌گذارد بقیه بخورند». دست افراد رانت‌خوار و ویژه‌خوار از شهرداری کوتاه شده است. دیگر در این مجموعه امضای طلایی وجود ندارد. پای کمیسیون ماده ۱۰۰ ایستاده‌ایم و برخی کارشناسی‌های ما به ۹ نفر هم رسیده است. در کمیسیون ماده 5 هم به هیچ وجه اجازه ندادم فساد رخ دهد.

 

شورای شهر به دنبال خوار کردن شهردار است

 

این مسئول با ابراز تأسف از سؤال مطرح شده در رابطه با خوارشدن مدیران شهرداری در دوران مدیریت وی، عنوان کرد: مدیران ما در شهرداری نسبت به دوران قبل، یک سر و گردن بالاتر هستند و انگ خوار کردن مدیران شهرداری به ما نمی‌چسبد. اما قسمت جالب موضوع آنجاست که اعضای شورای شهر که حامی شهردار بوده و او را انتخاب کرده‌اند حالا به دنبال خوار کردن شهردار منتخب خود هستند و الا مدیران شهری ما با شأن و منزلت روزافزون در حال ارائه خدمت‌رسانی هستند.

 

شهردار قزوین در بیان علل خود برای انتخاب معاونت‌ها تصریح کرد: انتصابات حق شهردار است و من هم جهت روند رو به رشد امور، افراد هم‌گرا و همدل و هم‌زبان موجود در شهرداری را انتخاب کرده‌ام. من قزوینی‌ام و بعد از ۴۲ سال برگشتم تا برای شهرم کار کنم و در این مسیر منت‌دار افراد بومی و غیربومی هستیم و مبنای کارم این است که شهر قزوین رشد کند، صباغ بدون تبعیض برای همه اعضای شورا ارزش قائل است و من در طول ۱۸ ماه به اندازه ۴ سال کار کرده‌ام.

 

وی در بیان علل عزل و نصب‌های متعدد در شهرداری گفت: شهرداری تهران الگوی ماست که از برخی مدیران قول ۶ ماهه می‌گیرند که اگر در جایگاه خود مثمر ثمر نباشند، تغییر خواهند کرد و این موضوع راندمان کار را به شدت افزایش خواهد داد.

 

صباغی در رابطه با درآمدهای شهرداری خاطرنشان کرد: تنها ۱۰ درصد بودجه شهرداری از طریق ماده ۱۰۰ تأمین می‌شود و اگرچه عوارض و مالیات‌های ما به روز شده اما درآمدهای پایدار شهرداری از طریق صدور پروانه تأمین می‌شود و همین موضوع سبب شده تنها استانی باشیم که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت مشکلی بابت پرداخت به موقع حقوق پرسنل نداشتیم.

 

وی در رابطه با مطرح شدن کوتاهی‌های صورت گرفته برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره تصریح کرد: وعده داده بودم که تمامی پروژه‌های نیمه کاره را تا پایان ۱۴۰۱ به اتمام برسانم که بالغ بر ۸۰ درصد اجرایی شده و مابقی هم درگیر پروسه‌های قانونی و تأمین برخی تجهیزات تخصصی است. از نظر PMO تکمیل کمربندی آیت‌الله‌باریک‌بین ۹ ماه طول می‌کشید اما در مجموعه شهرداری زمان ۳ ماهه برای آن اعلام کردیم و ان‌شاءالله این پروژه ۱۰ خرداد ماه افتتاح خواهد شد. امروز نسیم شمال افتتاح شده؛ پروژه بازسازی سبزه‌میدان افتتاح شد، فرهنگسرا و پل ناصرآباد افتتاح شد و تئاتر شهر نیز در شرف افتتاح است. امروز با طرف تبریزی برای ساخت پروژه حکم آباد تفاهم نامه امضا شد و علاوه بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره؛ پروژه‌های دیگری همچون بازار میوه، شهر خودرو، بازار گل و پارکینگ ورزشگاه سردار آزادگان جزو تکالیف شهرداری نبوده ولی انجام آن‌ها را هم پذیرفته‌ایم.

 

فساد ستیزی هزینه دارد

 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد عدم تعاملات بیرونی شهردار با افراد حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های دیگر استان و به ذلت کشاندن شهرداری و عدم تعامل با اعضای شورا خاطرنشان کرد: فساد ستیزی هزینه دارد؛ من در تعامل کامل بودم و همواره در جهت احقاق حق مردم هستم و مستحضرید که لاجرم در پی احقاق حق مردم و فساد ستیزی از تعداد دوستان و افرادی که به دنبال حق‌خواهی هستند کاسته می‌شود.

 

صباغی یادآوری کرد: امروز شهرداری قزوین قدرت «نه» گفتن دارد نه مثل دوران گذشته که به راحتی زمین‌های شهرداری را می‌گرفتند و نمی‌توانست مطالبه حق کند. من پای عدالت و قوانین و مقررات ایستادم و با ویژه‌خواری در تقابلم و اعضای شورا هم در این فسادستیزی با من همراه هستند. برای کسی تبعیض قائل نشدم. تا جایی‌که در توانم بوده در برابر ظلم ایستاده‌ام اما افرادی در شهر به این حرف‌ها دامن می‌زنند.

 

 

این مسئول در پاسخ به این سوال که برای توسعه گردشگری چه کاری در مدت مدیریت شما انجام شده است؟ گفت: توسعه گردشگری به عهده شهرداری نیست بلکه شهرداری موظف است زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کند، یکی از بزرگترین افتخارات ما این است که سایت‌هایی مثل حمام قجر، مسجد جامع و سعدالسلطنه، تفرجگاه پارک فدک و دهکده طبیعت آماده خدمتت‌رسانی به مردم و گردشگران است.

 

وی در پاسخ به اینکه برنامه اقتصادی شهرداری برای ادامه همکاری با بانک شهر چیست؟ گفت: ما 2 توافق نامه با بانک شهر داریم، یکی اعتبار خطی و دومی وام 50 میلیاردی که مجدد از بانک شهر گرفتیم؛ ضمن اینکه امروز بانک شهر سود ده شده است درحالی که پیش از این زیان ده بود.

 

وصله «رفتار دوگانه در مورد تخلفات ساختمانی» به شهردار نمی‌چسبد

 

صباغی در پاسخ به رفتار دوگانه مدیریت شهری در مورد برج خلیج‌فارس گفت: پنج پروژه دیگرِ مالک این برج، به جهت تخلفات متعدد توسط دادستان پلمب شده است، حق اعتراض به حکم ماده ۱۰۰ وجود دارد اما هنوز اسناد و مدارک دال بر استحکام بنا از سوی مالک ارائه نشده است. ۱۸۰ متر مازاد بنا در ارتفاع و اضافات موجود در پیاده‌راه تخریب شده و تا زمانی‌که سر کار هستم هر مازاد بنایی در برج خلیج فارس را تخریب خواهم کرد. وصله «رفتار دوگانه در مورد تخلفات ساختمانی» به شهردار نمی‌چسبد و این هم از جمله برنامه‌های فسادستیزی است.

 

وی در پاسخ به مواجهه با پرونده تعاونی میثاق در شهرک کوثر خاطرنشان کرد: شرکتی به نام میثاق ساختمانی ساخته با 27 واحد ساختمان و 12 باب مغازه و هر گونه تخلفی می‌خواهد انجام می‌دهد، از شهردار منطقه پرونده را خواستیم و بررسی صورت گرفت و مشخص شد هنوز پروانه ساخت ندارد و مقرر شد طبق قانون برخورد صورت بگیرد.

 

شهردار قزوین در پاسخ به این سوال که دغدغه محیط زیستی شهرداری چیست؟ بیان کرد: قزوین جزو تمیزترین شهرهای ایران است، در زمینه پسماند، کار را به پیمانکار دادیم و امروز خط پردازیشی که پیش از تعطیل بود با اضافه شدن یک ظرفیت به صورت سه خطی درحال فعالیت است. دفن زباله هم 50 درصد کاهش پیدا کرده است. برای تفکیک زباله از مبدأ هم درحال برنامه‌ریزی هستیم. در سایت پاکسار که لندفیل دوم به سایت اضافه شد، ضمن اینکه برای تبدیل شیرابه هم به صورت نمونه در قزوین اقداماتی خلاقانه در حال انجام است.

 

وی در پاسخ به گلایه شورای شهر درباره کم‌رمقی نهضت آسفالت شبانه در شهرداری نسبت به دوره قبل، تصریح کرد: نهضت آسفالت هم روز انجام شده و هم شب؛ برای اولین بار در قزوین در سال 1401 بالغ بر 120 هزار تن آسفالت مصرف شده و محله هادی آباد قدردانی خود را در این خصوص اعلام کردند.

 

این مسئول در پاسخ به این مطالبه شورای شهر که میزان جذب اعتبارات بازآفرینی شهری چقدر بوده و دلیل رد کردن بودجه احیای امامزاده حسین (ع) بدون مشورت با عضای شورای شهر چه بود؟ گفت: در قزوین سه نقطه وجود دارد که نیازمند بازآفرینی هستند؛ محله هادی آباد، محله امامزاده حسین (ع) و محله آخوند، برای بازآفرینی این سه منطقه با 58 میلیارد تومان اعتبار، توافق با مدیرکل مسکن و شهرسازی صورت گرفته است. درباره بخش دوم سؤال وقتی 500 میلیارد تومان به بنده پیشنهاد شد گفتم باید ساز و کار قانونی داشته باشد که ما نداریم و قرار نیست به اسم شهرداری باشد اما در اختیار شرکت‌های دیگری قرار بگیرد.

 

وی درخصوص دلایل عدم اعطای پروانه به زمین‌های قولنامه‌ای در نواحی منفصل شهری حسن آباد، نجف آباد، وثوق آباد و شهرک اندیشه، گفت: پیرو مصوبه شورای شهر زمین‌های زیر 500 متر که معارض ندارند اعطای پروانه درحال انجام است.

 

شهردار قزوین درباره این مطالبه که دلیل ابلاغ حداقلی اعتبارات باغستان چیست؟ خاطرنشان کرد: در باغستان شهرداری مسئولیت مستقیم ندارد، شهرداری حامی باغستان است، مسئول باغستان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی است ولی چون شورای شهر حساسیت روی باغستان دارد، تا جایی که مقدور بوده بودجه اختصاص داده‌ایم.

 

انتهای پیام/

 

تصاویر مرتبط