چهارشنبه ۱۳۹۴/۱۱/۱۴

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي روش‌هاي کاهش توليد زباله در قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در راستاي آموزش مديريت پسماندهاي خانگي و روش‌هاي کاهش توليد زباله به کودکان، سازمان مديريت پسماند اقدام به برگزاري کارگاه هاي آموزش مشارکتي کرده است.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: امروزه استفاده از متدهاي تسهيلگري، يکي از روش هاي مرسوم و کاربردي در آموزش به حساب مي آيد و هدف آن، بکارگيري مشارکت حداکثري افراد در حل مساله و توانمندسازي است. به عبارت ديگر، شيوه هاي سنتي آموزش که در آن يک نفر به عنوان متکلم وحده سعي در انتقال مفاهيم به کودکان دارد، کارکرد خود را از دست داده و لازم است که کودکان با روش هاي نوين و پرسش و پاسخ در فرآيند يادگيري دخالت داشته باشند.

وي تصريح کرد: در راستاي آموزش مديريت پسماندهاي خانگي و روش هاي کاهش توليد زباله به کودکان، سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين اقدام به برگزاري کارگاه هاي آموزش مشارکتي کرده است. در اين کارگاه ها، تسهيلگران ابتدا به شيوه ي بارش افکار مفاهيمي شامل بازکاهي، بازمصرف و بازيافت (سه باز) را به دانش آموزان آموزش داده و از آن ها مي خواهند با ارائه مثال از زندگي روزمره خود نقش اين مفاهيم را در کاهش توليد زباله نشان دهند.

منتظري در ادامه اظهار کرد: براي برانگيختن حساسيت دانش آموزان نسبت به مواد مصرفي که هر روزه با آن مواجه هستند، جدول فرآيند تجزيه آموزش داده مي شود. در اين روش با نشان دادن عکس هايي از برگ درختان، ميوه ها و سبزيجات، ظروف يکبار مصرف، کيسه هاي پلاستيکي، شيشه، بطري هاي آلومينيومي نوشابه، پت و پلاستيک مواد خوراکي از کودکان خواسته مي شود تا حدس بزنند زمان تجزيه ي هريک از اين اقلام مصرفي در طبيعت چقدر طول مي کشد.

وي اضافه کرد: در اين شيوه مشاهده شد که دانش آموزان هنگامي که با زمان واقعي تجزيه شدن اين موارد آشنا مي شوند، بسيار متاثر شده و به اهميت کاهش توليد زباله و آسيب هايي که توليد آن به طبيعت مي زند، پي مي برند.

مدير عامل سازمان مديريت پسمان شهرداري قزوين در ادامه خاطر نشان کرد: آخرين مفهومي که در کارگاه ها آموزش داده مي شود، مفهوم مديريت سبز با هدف برانگيختن حس مسووليت پذيري کودکان نسبت به محيط زيست است. بعد از ارايه توضيحاتي در رابطه با اين مفهوم، از آنان خواسته مي شود در گروه هاي پنج نفره و در قالب يک داستان يا انشاء، بيان کنند که چطور مي توانند در خانه، مدرسه و يا پيکنيک و گردش يک مدير سبز باشند. همچنين خواسته مي شود تا در انتهاي هر داستان نيز يک شعار محيط زيستي نوشته و همراه داستان يا انشاء خود براي ساير همکلاسي ها بخوانند.

وي در پايان ياد آور شد: در اين پروژه که با همکاري تسهيلگران سازمان مديريت پسماند، در حال انجام است، قرار است تا پايان بهمن ماه  سال جاري،30 مدرسه دوره دوم ابتدايي و 2 هزار و 500 دانش آموز آموزش ببينند. در انتهاي کارگاه نيز اين سازمان به رسم يادگار و براي فرهنگ سازي، مدادرنگي هاي روزنامه اي يا بازيافتي به کودکان تقديم مي کند.

 

تصاویر مرتبط