سه‌شنبه ۱۳۹۴/۱۱/۲۰

نصرتي، شهردار قزوين:

براي شکوفايي اقتصاد شهرها از ظرفيت‌هاي بين‌المللي استفاده شود

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: بايد از ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي توسعه شهرها و شکوفايي اقتصاد شهرها استفاده کرد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در اجلاس سراسري نشان عالي مدير سال که در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، با بيان اينکه بايد افزايش کيفيت زندگي شهروندان در اولويت اصلي کاري مديران شهري قرار گيرد، افزود: در گذشته بين شهروندان حس تعلق و مشارکت خوبي در محلات وجود داشت به‌طوري که در اداره شهر هميشه همراه حاکمان شهر بودند.

شهردار قزوين با اشاره به اينکه در گذشته شهروندان براي اداره شهر منتظر مديريت شهري و دولتي نبودند، عنوان کرد: اين حس تعلق مردم براي زمان خيلي دور نيست و فقط 150سال پيش چنين حسي بين مردم بود که اقتصاد شکوفايي داشتند.

اين مقام مسئول بيان کرد: در گذشته مردم و حاکميت در کنار هم خوب قرار گرفته بودند و زبان يکديگر را مي‌فهميدند و اما اين شرايط در زمان کنوني مهيا نيست.

وي گفت: اکنون شهروندان در اداره شهر لحظه به لحظه از مديران دولتي دور مي‌شوند و مشارکت و احساس تعلقي نيز در محلات وجود ندارد.

نصرتي با بيان اينکه در گذشته با وجود فقدان درآمدهاي نفتي شاهد اقتصاد شکوفا بوديم، گفت: تجار ايراني توانمند با نيازسنجي هر منطقه و با ارائه کالاهاي مطلوب و دريافت کالاهاي مورد نياز در جاده ابريشم به‌گونه‌اي حرکت مي‌کردند که به خودکفايي برسند.

شهرها موتور مولد توسعه هستند

شهردار قزوين شهرها را موتور مولد توسعه دانست که سازمان ملل و unhabitat به اين موضوع مهم مي‌پردازند، گفت: اقتصاد را نبايد از شهرها دور کرد و اگر ما روزي بتوانيم در شهرها با يک‌زبان و منطق مشترک، حس تعلق ايجاد کنيم اقتصاد در شهرها شکوفا خواهد شد و ديگر هيچ‌وقت براي خود مثال کشور ژاپن را نخواهيم زد.

نصرتي گفت: تحول را مي‌توان يک‌شبه ايجاد کرد و نبايد بابيان جملاتي چون ايجاد فرهنگ‌سازي که يک کار 10تا 15 ساله است، کارها را به عقب انداخت و از موضوع حس تعلق و شکوفايي اقتصاد شهرها دور شد.

اين مقام مسئول بيان کرد: کشور ترکيه از 20 سال قبل توسعه خود را با محوريت شهرها آغاز کرد و با استفاده از ظرفيت‌هاي خود توانست در حوزه گردشگري موفق شود.

وي ادامه داد: زماني که با مردم هم‌صحبت مي‌شويم 8 سال جنگ تحميلي و تحريم‌ها را عامل عقب افتادگي کشور مي‌دانند که ساختن دوباره کشور زمان بر است، اما کره جنوبي در مدت 80 سال 4 بار به فقر مطلق رسيد که ما هيچ‌وقت به آن شرايط تاکنون نرسيديم و اکنون کره جنوبي بدون اتکا به ذخاير نفتي جزو کشورهاي پيشرو است، پس شکوفايي اقتصاد شهرها شدني مي‌باشد.

نصرتي بيان کرد: هر شهري داراي ويژگي‌هاي خاصي است که مي‌توان با آن ويژگي‌ها شهرها را بدون نفت توسعه داد و اداره کرد.

شهردار قزوين با اشاره به فراهم شدن بسترهايي در جايگاه بين‌المللي براي توسعه شهرها و شکوفايي اقتصاد، ادامه داد: سازمان ملل در مصوبه‌اي که  ايران نيز اين مصوبه را پذيرفت، مقرر کرد تا شهرها بتوانند به صورت مستقل اقدامات بين‌المللي انجام دهند.

اين مقام مسئول اضافه کرد: در سال 2015 يکي از آژانس‌هاي  unhabitatدر تمام نقاط جهان فعاليت‌هاي اقتصادي داشت و در اين مدت 5ميليون و 178دلار کمک‌هاي بلاعوض انجام داده است که ايران يک دلار هم سهمي در اين کمک ها نداشته است.

استفاده از ظرفيتهاي هر شهر براي شکوفايي اقتصادي

نصرتي گفت: براي رسيدن به شکوفايي اقتصادي بايد همراه سازمان ملل به شهرها رجوع و از ظرفيتهاي هر شهر براي شکوفايي اقتصادي استفاده کنيم.

وي به سفر اخير دولت چين به ايران اشاره و بيان کرد: کشور چين در 1700سال پيش در مسير جاده ابريشم در کنار ايران به‌عنوان قدرت بزرگ اقتصادي، فعاليت اقتصادي داشت و اکنون به خاطر دلايل اقتصادي، سياسي و گردشگري اين جاده دوباره احيا خواهد شد و سفر اخير دولت چين در اين راستا تأثيرگذار خواهد بود.

شهردار قزوين بيان کرد: اتحاديه شوراي همبستگي آبي و خاکي حدود 8 ماه پيش با موضوع شهر به شهر مثل گذشته راه‌اندازي شد که اين اتحاديه مورد حمايت سازمان ملل قرار گرفت و 5 آژانس‌ بين‌المللي نيز در اين اتحاديه حضور دارند.

وي اضافه کرد: ايران در اين اتحاديه عضويت و نمايندگي دارد و دبيرخانه اين اتحاديه به‌تازگي راه‌اندازي شده است.

اين مقام مسئول گفت: جلسه‌اي تشکيل‌شده است و عضويت شهرها صورت گرفته و شهرها مي‌توانند از طريق صندوق و بانک جاده ابريشم قراردادهاي سرمايه‌گذاري منعقد کنند.

وي با بيان اينکه نبايد منتظر دولت مرکزي بود و ديگر نفت جوابگو نيست،گفت: از داشته‌هاي خودمان براي شکوفايي اقتصاد بايد استفاده کنيم و ايران بدون نفت موفق‌تر است.

تعامل با مردم براي مردم

اين مقام مسئول گفت: برنامه‌هاي بلندمدت در سطح ملي و فراملي سخت جواب مي‌دهد و بايد از روش‌هاي کوتاه‌مدت استفاده کرد.

شهردار قزوين بيان کرد: تعامل با مردم براي مردم مي‌تواند شهرها را يک‌شبه متحول کند.

شهردار قزوين افزود: از نگاه شهري بسيار عقب هستيم و صاحب سبک نيستيم اما خيلي از کشورها مشابه ما هستند و مي‌توان اين موضوع را جبران و اعتماد مردم را جلب کرد.     

مدير نمونه در حوزه اقتصاد شهري

نصرتي گفت: اين آمادگي وجود دارد که برنامه‌ريزي صورت گيرد تا با بهره گيري از بهترين تجربه‌ها، استفاده از ظرفيت‌هاي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و با همکاري unhabitat و با 57 کشور اسلامي و 350 شهر عضو در حوزه‌هاي اقتصادي ارتباط برقرار کنيم.

وي بيان کرد: هر اقدامي که براي شهري انجام مي‌شود بايد با محوريت اشتغال، سکونت، اقتصاد و شش شاخص شکوفايي شهري باشد.

نصرتي بيان کرد: شش شاخص شکوفايي شهري يکي از اولويت‌هاي سازمان ملل براي کشورهاي اسلامي در مجمع جهاني شهرهاي اسلامي است و بايد از اين ظرفيت استفاده کرد.

اين مقام مسئول ادامه داد: پيشنهاد مي‌شود در يک برنامه يک‌ساله با محوريت رونق اقتصادي و هر موضوعي که باعث شکوفايي اقتصادي مي‌شود، يک کار مشترک صورت گيرد و تفاهم‌نامه‌هايي منعقد شود تا تجربه مديران موفق در اين زمينه معرفي شود.

وي اضافه کرد: در سال آينده نتايج اجرايي آن سنجيده شود و به‌عنوان مدير نمونه معرفي شود.

 

 

تصاویر مرتبط