شنبه ۱۳۹۴/۱۲/۱۵

نصرتي، شهردار قزوين:

گردشگري محور توسعه شهر قزوين قرار دارد

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت:در قزوين گردشگري محور توسعه قرار گرفته و براي فرار از رکود به گردشگري روي آورده‌ايم.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ دکتر مسعود نصرتي، شهردار قزوين در نشست شهر گردشگري که به منظور بررسي سند توسعه مديريت گردشگري شهري در حاشيه نمايشگاه بين المللي گردشگري و سفر کيش برگزار شد،   افزود: ما به اين نتيجه رسيديم که بايد ضمن بهره‌گيري از داشته‌هاي خود، زيرساخت‌هاي گردشگري را فراهم کنيم و از گذشته بهره بگيريم و کاري کنيم که همه شهروندان در کنار مديريت شهري قرارگرفته و بدانند که اگر نتيجه مطلوبي از توسعه گردشگري حاصل شود، سود اين توسعه به آن‌ها نيز خواهد رسيد.

وي با اشاره به اينکه روزانه افزون بر 170 هزار نفر از مجاورت شهر قزوين عبور مي‌کنند، به تشريح برنامه‌هاي اين شهر براي جذب تعدادي از اين مسافران به قزوين پرداخت و گفت: با توجه به اينکه قزوين جاذبه‌هاي بسيار فرهنگي، تاريخي و مذهبي دارد، ما نخست به آسيب‌شناسي اين مسئله پرداختيم که چرا نتوانسته‌ايم از اين پتانسيل بهره بگيريم و سپس نسبت به برند سازي اقدام کرديم.

شهردار قزوين ادامه داد: کاروانسراي سعدالسلطنه را مرمت کرديم و از سوي ديگر، بوستان ملي باراجين را ايجاد کرديم تا از اين طريق مسافران عبوري با شهر قزوين بيشتر آشنا شوند. نصرتي همچنين با اشاره به مذاکراتي که با برخي شهرهاي چين و کره صورت گرفته، از برگزاري نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم در اين شهر خبر داد و اين حرکت را در راستاي برندسازي جاده ابريشم عنوان کرد.

اين مقام مسئول با انتقاد از اينکه بعد از انقلاب، طرح اين نظريه که «گردشگر خارجي، روي فرهنگ ما تأثير مي‌گذارد» نسبت به اين صنعت نگراني ايجاد کرد، گفت: ما زماني مي‌توانيم فرهنگمان را صادر کنيم که درهاي ايران باز باشد. پس بايد آن تفکر اشتباه اصلاح شود.

ضرورت استفاده از ظرفيت‌هاي رايگان اينترنت براي معرفي ايران به جهانيان

ميگوئل ونتورا، مدير شرکت نيوهتل به عنوان يکي از ميهمانان خارجي اين همايش ضمن برشمردن برخي مشکلات و کمبودهاي گردشگري ايران گفت: در جست‌وجويي که در اينترنت با کليد واژه‌هاي گردشگري ايران و گردشگري کيش به زبان انگليسي داشتم، به سايتي با پسوند IR برخوردم که همه صفحات انگليسي‌اش خالي بود.

ونتورا ادامه داد: اين يعني شما از ظرفيت رايگان اينترنت براي شناساندن خود به جهانيان بهره نگرفته‌ايد. اگر بخواهيد، گردشگري را آنلاين تبليغ کنيد بايد درها را به روي آژانس‌هاي مسافرتي دنيا باز کنيد.

وي همچنين با تأکيد بر لزوم ايجاد سيستم آنلاين رزرواسيون هتل و تور تصريح کرد: برخلاف آنکه برخي معتقدند محدوديت‌هاي موجود ايران، مانع ورود گردشگران است و با رفع آن‌ها همه چيز حل مي‌شود، بايد تأکيد کنم که اين تفکري اشتباه است زيرا اگر اين محدوديت‌ها مهم بود اکنون ايران شاهد ورود گردشگران و سرمايه‌گذاران خارجي براي فعاليت در اين حوزه نبود.

لزوم توجه به نيازهاي گردشگران در مديريت شهري

محمد محب خداي، معاون گردشگري سازمان منطقه آزاد کيش نيز در اين نشست ضمن تأکيد بر لزوم توجه به خواسته گردشگران در توسعه خدمات شهري گفت: ما نبايد در مديريت شهري تنها به فکر پاسخگويي به نيازهاي شهروندان خود باشيم، بلکه لازم است به نيازهاي 75 ميليون ايراني و حجم عظيمي از گردشگران خارجي که خواهان سفر به ايران هستند نيز پاسخ دهيم.

محب خدايي افزود: کيش با وجود تعداد اندک شهروندانش، سالانه حدود يک ونيم تا دو ميليون گردشگر را به خود جذب مي‌کند که اين چند برابر تعداد شهروندان آن است.

وي ادامه داد: اگر به طور ميانگين محاسبه کنيم که هر کدام از اين گردشگران سه شب را در کيش اقامت دارند، بنابراين مي‌توان دريافت که سالانه حدود 6ميليون نفر-شب در اين جزيره اقامت مي‌کنند، امري که فرصت قابل‌توجهي را در اختيار ما قرار مي‌دهد.

معاون گردشگري سازمان منطقه آزاد کيش با اشاره به اينکه در حال حاضر دغدغه مسئولان شهري در شهرهاي ايران مديريت هزينه است، خاطرنشان کرد: اگر شهرها به سمتي پيش بروند که مديريت گردشگري را مدنظر قرار بدهند، تنها در آن صورت است که از مديريت هزينه به مديريت درآمد تغيير مسير خواهند داد.

آگاه‌سازي مهم‌ترين مقوله در توسعه گردشگري است

در ادامه اين نشست، دکتر پويا علاءالديني، رئيس پژوهشکده گردشگري دانشگاه تهران نيز با بيان اين مطلب که شهرهايي مناسب گردشگري هستند که براي شهروندان خود مناسب‌اند، تصريح کرد: اگر زيرساخت‌ها براي شهروندان يک شهر مناسب باشد، پس مي‌تواند براي گردشگران نيز مناسب باشد.

دکتر علاءالديني افزود: اين به آن معنا است که چنانچه يک شهر براي شهروندان خودش بتواند به خوبي امنيت و ديگر زيرساخت‌ها را فراهم کند، خواهد توانست مورد توجه گردشگران نيز واقع شود.

به گفته وي، اين درحالي است که بسياري از شهرهاي ما از سرويس‌هاي بهداشتي مناسب، تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و ايمني در تردد محروم هستند.

اين استاد دانشگاه، آگاه‌سازي را از مهم‌ترين نکات در توسعه گردشگري شهري برشمرد و ناآگاهي مردم را در مواجهه با گردشگران شهري، تبليغ منفي براي گردشگري شهري عنوان کرد.

پايان پيام/

 

تصاویر مرتبط