سه‌شنبه ۱۳۸۹/۰۷/۲۷

حجت الاسلام ابوترابي فرد، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي :

همفكري شورا و شهرداري قزوين عامل موفقيت در اجراي پروژ ه هاي كلان شهري است

نشست مشترك اعضاي شوراي شهر و مديران شهرداري قزوين با نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ،فرماندار، رييس سازمان مسكن استان و ... در تالار شهرداري برگزار شد.

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابي  فرد، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين مطلب در نشستي مشترك با اعضاي شوراي شهر و مديران شهرداري قزوين اظهار كرد : شهر بستر حيات ، رشد و تكامل شهروندان به شمار مي رود و هر قدر آسايش ، امنيت ، برخورداري و دسترسي عادلانه به امكانات بيشتر باشد به همان ميزان نيز شاهد شكوفايي و بالندگي استعدادهاي خواهيم بود.

وي از كاهش آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي ، افزايش اعتماد عمومي و همياري و مشاركت در راستاي بهبود وضعيت عمراني و كيفيت زندگي اجتماعي بعنوان بخشي از دستاوردهاي منطق به خواست و انتظارات شهروندان ياد و با مطلوب ارزيابي كردن عملكرد مجموعه مديريت شهري قزوين ، همراهي و همفكري شورا و شهرداري را فارغ از نگرش و باورهاي جناحي و سياسي قابل تامل دانست و از آن تحت عنوان رمز موفقيت در اجراي طرحهاي كلان شهري در اين شرايط خاص اقتصادي ياد كرد.
نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ضرورت اجراي پروژه هاي عمراني در شريان هاي اصلي و مسيرهاي دسترسي شهروندان تاكيد كرد : هيچك از امورات شهر نبايد زمين بماند و توصيه من به همه مديران و مسئولان اجرايي استان اين است كه تحت هر شرايطي اجراي پروژه هاي داراي برنامه و پشتوانه فكري و مطالعاتي را در اولويت كاري خود قرار دهند تا از اين طريق رضايت خاطر شهروندان كه زمينه ساز خشنودي پروردگار است را فراهم نمايند.
در ادامه اين نشست عباس ظاهري ، رئيس شوراي شهر قزوين در سخناني به بيان برخي مشكلات و دغدغه هاي پيش روي مجموعه مديريت شهري قزوين پرداخت و با تاكيد بر ضرورت همدلي مديران و مسئولان استان بمنظور تسهيل و تسريع در روند اجراي طرحها و برنامه هاي شهري خواستار حمايت نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي براي تحقق اين امر مهم شد .
رئيس شوراي شهر قزوين گفت : شهرداري هاي كشور به دلايل وجود برخي شرايط خاص اقتصادي ، ركود ساخت و ساز و كاهش تعداد صدور پروانه ساختماني ، كاهش ميزان وصولي مربوط به عوارض خدمات شهري مانند نوسازي ، پسماند و .... براي تامين هزينه هاي خود و اداره شهر با موانع جدي مواجه مي باشند و شهرداري قزوين نيز از اين قاعده مستثني نيست .
وي تصريح كرد : در چنين شرايطي  شهرداري قزوين با مديريت مهندس نصرتي و همفكري اعضاي شوراي شهر برنامه ها و اقداماتي در ايجاد منابع درآمدي پايدار براي شهرداري نموده تا در گذر زمان كه فشارهاي اقتصادي تازه اي به واسطه نا محدود بودن توقعات شهروندان و نيازهاي شهر و محدوديت منابع مالي سنتي به آن تحميل مي شود نه تنها متحمل خسارت نشود بلكه بتواند در حد معقول و منطقي شهر را اداره و از جايگاه و موقعيت قابل قبول آن در كشور صيانت نمايد .
رئيس شوراي شهر با اشاره به اجراي طرحهاي عمراني سال گذشته و سال جاري شهرداري قزوين از جمله ايجاد دانشگاه علمي – كاربردي ، اجراي پل هاي غير همسطح و ... تداوم اين رويكرد و حصول نتايج مطلوب و قابل دفاع و همچنين سربلندي نزد شهروندان مستلزم همكاري ساير دستگاهها و به ويژه ادارات خدمات رسان به شهرداري است .
مسعود نصرتي ، شهردار قزوين نيز بعنوان ديگر سخنران اين نشست با بيان اين مطلب كه حضور حجت الاسلام ابوترابي را در جمع خود به فال نيك مي گيريم اظهار اميدواري كرد : بركات اين حضور و همراهي از طريق تسريع در اجراي برنامه هاي شهرداري برخورداري اين مجموعه از حمايت ها و رهنمودهاي نمايندگان مجلس به منصه ظهور برسد .
شهردار قزوين در ادامه گزارشي از اقدامات صورت گرفته ، پروژه هاي در دست اجرا و برنامه هاي آتي شهرداري قزوين و سازمانها و معاونت هاي وابسته به آن ارايه و اظهار كرد: شهرداريها به واسطه ماهيت خدماتي ، در حوزه خدمات رساني داراي شرح وظايف گسترده و نامحدود اما منابع درآمدي ، استقلال برنامه ريزي و مديريتي محدود هستند و از همين رو همواره در اجراي برنامه هاي خود علي رغم مطالعات و برنامه ريزي هاي صورت گرفته در آن زمان بندي مورد نظر به نتيجه و چشم اندازي كه ترسيم نموده اند دست نمي يابند .
نصرتي در تشريح موانع پيش روي شهرداري قزوين به مبحث اعلام ضرورت پرداخت ماليات توسط سازمانهاي وابسته به شهرداري از سوي اداره كل مالياتي اشاره و يادآوري كرد : ادعاي سازمان مذكور مبني بر ضرورت دريافت ماليات به حق و داراي پشتوانه قانوني است و ما هم به دليل اعتماد و اعتقادي كه به رويكرد اين سازمان داريم هيچ بحثي در اين باره نداريم ،اما مشكل اينجا است كه تعريف مجموعه شهرداري و سازمان اقتصاد و دارايي از هزينه و درآمد متفاوت است و همين تفاوت ديدگاه موجب عدم معافيت سازمان هاي وابسته شهرداري از پرداخت ماليات شده و قطعا" خساراتي را به شهرداري وارد نموده است.
شهردار قزوين در تبيين دلايل خود گفت : در شهرداري ما هر پولي را كه دريافت كنيم تحت عنوان درآمد و هر پولي كه خرج كنيم تحت عنوان هزينه ثبت مي كنيم در حاليكه مبلغ دريافتي در هر برهه اي درآمد نبوده است .
نصرتي با تأكيد بر اين مطلب كه به هر حال نگاه به مجموعه شهرداري و سازمان ها و معاونت هاي آن بايد نگاه فرهنگي – اجتماعي باشد شهرداري را نهادي عام المنفعه دانست كه با يك دست مبلغي را مي گيرد و در همان لحظه و با دست ديگر همان مبلغ را براي شهر هزينه مي كند .
وي در خاتمه اين بحث اظهار اميدواري كرد با نگاه ويژه و منطقي به رويكرد هزينه و درآمد شهرداري معافيت اين مجموعه از پرداخت ماليات مورد تصويب قرار گيرد .
شهردار قزوين در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ضرورت امتداد بلوار شهيد مطهري از دانشگاه بين الملل امام خميني (ره) ، از تسهيل در ترافيك و توزيع خودروها در مسيرهاي مختلف شهر ، دسترسي آسان شهروندان و مسافران عبوري به امكانات بعنوان بخشي از دستاوردها و اثرات اين بازگشايي مسير ياد و تصريح كرد : قطعا" اجراي اين بلوار به واسطه ميزان گردشگري برسيماي شهر ، تسهيل ترافيك ، ارتقاي سطح كيفي عبور و مرور به يكي از اقدامات عمراني ماندگار در قزوين تبديل خواهد شد و از مقبوليت لازم نيز برخوردار خواهد گرديد .
نصرتي ، ضرورت انتقال پادگان لشگر 16 زرهي به خارج از شهر و مشكلات ناشي از تغيير كاربري ، تعيين تكليف حريم شهر قزوين و نقش و اهميت روشن شدن اين موضوع در برنامه ريزي و مطالعات شهرداري ، عدم تخصيص بودجه مصوب جايگاه تفكيك زباله محمد آباد در سفر دوم رييس جمهور به شهر قزوين ، عدم صدور مجوز فروش اوراق مشاركت مربوط به 4 طرح بزرگ شامل برج تجاري مسكوني حكم آباد ، مسكوني پونك ، سراي حاج چروك و تملك و ساخت بافت فرسوده هادي آباد قزوين ، طولاني شدن بازه زماني اخذ مجوز انتشار و توزيع عمومي هفته نامه پيام شهر را ديگر دغدغه هاي پيش روي شهرداري صنعت و اظهار اميدواري كرد : با حمايت حجت الاسلام ابوترابي در اجراي اين طرحها و برنامه ها تسريع و تسهيل صورت بگيرد .
همچنين در ادامه اين نشست كه با حضور ميربها فرماندار قزوين ، محمدزاده رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان و معاونين شهردار و اعضاي شوراي شهر برگزار شد، شركت كنندگان به طرح دغدغه ها و نظرات خود پرداختند كه از جمله آن مي توان به ضرورت رعايت اصل شايسته سالاري و توجه به چهره هاي شاخص ، كاردان ، متخصص و متعهد بومي براي انتساب در پست هاي كليدي استان و رسيدگي به وضعيت كمربندي جنوبي شهر قزوين اشاره كرد .
پايان پيام 

تصاویر مرتبط