دوشنبه ۱۳۸۹/۰۸/۲۴

با حضور مديران و کارشناسان شهري ؛

برنامه‌‌هاي توسعه شهري قزوين در سال 90 بررسي شد

با حضور مديران شهرداري قزوين و کارشناسان شهري، برنامه‌‌هاي توسعه شهري قزوين در سال 90 بررسي شد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين، در ابتداي اين جلسه محمد اسماعيل حافظي، مديرعامل اين سازمان با اشاره به بررسي زودهنگام برنامه‌هاي سال آينده، هدف از انجام اين کار را جلوگيري از هرگونه موازي کاري و انتخاب پروژه‌هايي متناسب با نيازهاي شهر عنوان کرد و گفت: به منظور تدوين پروژه‌هاي سال 90، جلسات متعدد در کارگروه "قزوين +20"، طرح جامع قزوين، برنامه توسعه راهبردي CDS و نظرات کارشناس شهري مورد پيگيري قرار گرفت که 50 پروژه شهري تعريف شد که در نهايت 9 پروژه در اولويت قرار گرفت.
حافظي با بيان اين که مهم‌ترين بحث در شهر توجه به عناصر اصلي از جمله خيابان و فضاي شهري و ميادين مي‌باشند افزود:‌ بايد با بهره‌گيري از نظرات کارشناسان، پويايي را در محلات خاص ايجاد كرد.
وي اظهار کرد: در تدوين برنامه‌هاي توسعه شهري سال 90، به دستيابي به ارتقاي سطح سلامت شهروندان، امنيت و ايمني در شهر، امنيت در تردد و مکان کار و زندگي، يادگيري و توانمند شدن در حوزه شهروندي و مهارت‌هاي زندگي توجه شده است.
مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين بيان کرد: با هماهنگي سازمان بهزيستي،‌ جلساتي در خصوص ساماندهي، کف‌سازي با توجه ويژه به آسان سازي عبور و مرور معلولان و سالمندان تشکيل شد تا به همين منظور محلاتي به عنوان پايلوت انتخاب شود.
حافظي با انتقاد از احداث نرده در جلوي نماهاي ساختمان‌ها، اعلام کرد: شهرداري مي‌تواند با واگذاري گلدان گل و نرده‌هاي مخصوص در زيباسازي نماي ساختمان‌ها نقش مهمي را ايفا كند.
 
پروژه‌ها براساس ارزش‌گذاري و نياز شهر اجرا شود
 
در ادامه، دکتر سيدمهدي يدي همداني، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين نيز گفت: براي اجراي هر پروژه‌اي اولين مرحله تدوين ارزش‌هاست و تاكنون توجه به اين مساله مورد غفلت واقع شده است.
همداني افزود: قبل از اين که پروژه‌اي اجرا شود بايد ارزش‌هاي اجتماعي، اقتصادي و ... پروژه مشخص شود و توجه كرد چه ارزش‌هايي مد نظر مردم است.
وي اضافه کرد: ارزش‌ها و نيازهاي مردم در طول زمان‌ تغيير مي‌کند و ما بايد شعارها را کنار گذاشته و در تعريف پروژه‌هاي شهري حتي از نظرات کارشناسان علوم انساني نيز استفاده كنيم.
معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري قزوين با بيان اينكه بايد در قالب يک نظام فکري منافع پروژه‌ها را تعريف کرده و آن را از لحاظ زيست محيطي، اجتماعي، کاهش اتلاف وقت مردم و امنيت جان آنان مورد بررسي قرار دهيم، افزود: تا زماني که از اين نظام فکري استفاده نکنيم هيچ معياري براي پيدا کردن منفعت‌ها نخواهيم داشت و پروژه‌ها به صورت سليقه‌اي اجرا خواهند شد.
همداني اعلام کرد:‌ متاسفانه در حال حاضر کمبود فضاهاي سبز شهري با کاشتن گل، گياه و درخت در معابر جبران مي‌ شود که نبايد کاربري حمل و نقل با کاربري فضاي سبز ادغام شده و خيابان‌هاي شهر بايد متناسب با تردد عابر پياده و وسيله نقليه موتوري باشند.
در ادامه اين جلسه هر يک از مديران و کارشناسان شهري به طور جداگانه نظرات و پيشنهادات خود را ارايه كردند.
يادآور مي‌شود، 9 برنامه بررسي شده در اين جلسه شامل برنامه‌ريزي و طراحي محله سالم، طرح تدوين اصول و سياست‌هاي ايجاد فضاي سبز در نماهاي ابنيه فاز يک پونک و کوثر، طرح کمربند سبز و سبز راه‌هاي شهر قزوين، ساماندهي سيما و منظر شهري فضاهاي همگاني عمومي و ميادين، ساماندهي و طراحي محور پياده‌روي سلامت و گردشگري، طراحي و ساماندهي کوچه‌هاي منتهي به مسجدالنبي (کوچه چراغ برق)، پروژه ساماندهي پاتوق محله، طراحي و اجراي پل‌هاي فلزي متحدالشکل، شناسايي فضاهاي اولويت‌دار براي نصب جايگاه‌هاي مخصوص براي نشستن شهروندان بود.
پايان پيام 

تصاویر مرتبط