شنبه ۱۳۸۹/۰۹/۲۷

يادداشت روابط عمومي معاونت حمل ونقل وترافيك شهرداري قزوين

26 آذر ماه ،سالروز فداكاري وايثارتلاشگران حمل ونقل كشورگرامي باد

در تاريخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشورمان، روزها سرنوشت سازي بوده اند که نقشي تعيين کننده در شکل گيري و انسجام شبکه حمل و نقل کشور داشته اند. 22 آذر سال 1362 در زمره چنين ايامي است.

 

26آذرماه هر سال، يادآور صدور فرمان تاريخي امام خميني(ره) در سال 1362در زمينه اعزام کاميون ها به بنادر جنوبي براي تخليه کالاهاي وارداتي از مبادي دريايي کشور است. براي درک بهتر زمينه هاي صدور اين فرمان، بررسي اوضاع و شرايط اجتماعي و اقتصادي کشور در آن ايام ضروري است؛ ايجاد تنگنا و محدوديت در نظام ترابري کشور، يکي از تبعات اقتصادي جنگ تحميلي بود به لحاظ موقعيت ويژه جغرافيايي و دسترسي گسترده ايران به آبهاي آزاد، بيشترين مبادلات تجاري کشور همواره از طريق بنادر جنوبي انجام مي شده است و با بروز جنگ، مشکلات و محدوديت هاي فراوان در گلوگاه هاي اصلي کشور رخ نمود، به ترتيبي که از مجموع بنادر فعال پنجگانه آبادان، خرمشهر، بندر امام(ره)، بوشهر و بندر عباس، بنادر آبادان و خرمشهر به کلي از صحنه حمل و نقل حذف شدند و بندر امام(ره) نيز به دليل نزديکي به مناطق جنگي به حالت نيمه تعطيل درآمد.
از سوي ديگر به علت نيازهاي فزاينده ناشي از ضرورت هاي جنگ و افزايش جمعيت، ميزان واردات کالاهاي اساسي از طريق بنادر افزايش يافته بود و تعداد کثير کشتي هاي در انتظار تخليه در بنادر، نگراني هاي فراوان در زمينه بروز بحران ناشي از اتمام ذخيره کالاهاي اساسي در شهر و جبهه هاي جنگ، فساد محصولات غذايي کشتي هاي در انتظار تخليه، تهديد کشتي ها از سوي هواپيماها و توپخانه دشمن و شمول دموراژها و بيمه هاي جنگي سنگين و کمرشکن به کشتي هاي منتظر ايجاد کرده بود. براي مقابله با اين معضل، ستادي متشکل از برخي دستگاه هاي اجرايي، با مسئوليت معاونت وقت حمل و نقل وزارت راه و ترابري، به عنوان يکي از شاخه هاي ستاد بسيج اقتصادي تشکيل شد و با اتخاذ تدابيري از جمله هماهنگي با دستگاه هاي ذيربط و نيز تأمين و توزيع لاستيک و قطعات يدکي، روغن موتور و ديگر خدمات مورد نياز کاميونداران، موفقيت هايي در زمينه جلب و جذب آنان به سمت مبادي ورودي حاصل شد، اما از آنجا که ميزان کالاهاي وارداتي، بسيار بيشتر از توان پذيرش و بارگيري ناوگان حمل و نقل در آن مقطع بود، مشکل نوبت هاي طولاني براي تخليه کشتي ها کماکان ادامه يافت و در آذرماه سال 1362 تعداد کشتي هاي منتظر تخليه به حدود 100فروند رسيد.
با اوج گرفتن بحران، گزارشاتي در زمينه وجود کالاهاي اساسي و مورد نياز کشور در بنادر جنوبي و محدوديت شديد در زمينه حمل و نقل و انتقال آنها به شهرها و مناطق جنگي، از سوي مقامات وزارت راه و ترابري و وزارت بازرگاني، به حضرت امام(ره) ارائه شد و رهبر کبير انقلاب اسلامي نيز در سخنراني خود در روز 26 آذرماه 1362 ضمن اطمينان دادن به مردم در زمينه وجود مايحتاج عمومي به مقدار مورد نياز در بنادر جنوب، کاميونداران کشور را به مشارکت در تخليه هر چه سريعتر بنادر فراخواندند.
در پي صدور فرمان تاريخي امام(ره)، کاميونداران، رانندگان و مؤسسات و انجمن هاي صنفي، آمادگي خود را براي مشارکت در بسيج تخليه بنادر اعلام کردند و معاونت حمل و نقل وزارت راه و ترابري نيز با ايجاد ستاد تخليه کالا از مبادي ورودي، مديريت مؤثري را در زمينه هماهنگي دستگاه ها و نهادهاي ذيربط براي برنامه ريزي پهلوگيري کشتي ها، تأمين و به کارگيري تجهيزات و عوامل تخليه و بارگيري در اسکله ها، افزايش ساعات کار گمرک و بنادر و ارائه خدمات مورد نياز کاميونداران، به عمل آورد و در نهايت با درايت حضرت امام(ره) و فداکاري، ايثار و تلاش شبانه روزي دست اندرکاران حمل و نقل، مشکل تجمع کالاهاي وارداتي و نوبت هاي طولاني تخليه کشتي ها در بنادر کشور حل شد.
14سال پس از زمان صدور فرمان امام(ره) در سال 1362به پيشنهاد وزارت راه و ترابري و براي آگاه سازي هرچه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه بخش حمل و نقل، روز 26 آذرماه، از سوي شوراي فرهنگ عمومي کشور به عنوان «روز حمل و نقل» شناخته شد. اين روز، روز قدرداني از خدمات ارزشمند رانندگان و ساير دست اندرکاران و شاغلان بخش حمل و نقل کشور و فرصتي مناسب براي بازنگري نيازها و مشکلات اين بخش است.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط