چهارشنبه ۱۳۹۱/۱۲/۱۶

پيام شهردار تهران به نهمين همايش سيماي شهري قزوين در برج ميلاد:

برگزاري نهمين همايش سيماي شهري، حركت علمي و دانش محور است

برگزاري نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش توسعه شهري با رويکرد منظر تاريخي شهر توسط شهرداري قزوين يك حركت علمي و دانش محور است.

 

شهردار تهران در پيامي به نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش توسعه شهري با رويکرد منظر تاريخي شهر در برج ميلاد توسط شهرداري قزوين گفت: برگزاري نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش توسعه شهري با رويکرد منظر تاريخي شهر توسط شهرداري قزوين يك حركت علمي و دانش محور است.
به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ دكتر محمدباقر قاليباف در پيامي به نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش توسعه شهري با رويکرد منظر تاريخي شهر در برج ميلاد توسط شهرداري قزوين افزود: اميدوارم اين حرکت علمي و دانش محور که توسط مجموعه مديريت استان و به ويژه به همت شوراي اسلامي و شهرداري قزوين که ساليان متماديست آغاز شده و امسال نهمين دوره آن را شاهد هستيم؛ شکوفايي و رونق بيش از پيش فرهنگي، اجتماعي و اقتصاد شهرهاي تاريخي کشور را  بر محور ميراث فرهنگي و گردشگري موجب شود.
در پيام شهردار تهران كه در نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش توسعه شهري با رويکرد منظر تاريخي شهر در برج ميلاد قرائت شد، آمده است: منظر تاريخي بازتاب هويت فرهنگي- تاريخي شهر در چهره ي امروز آن است. درک اين منظر تاريخي و حفظ و تقويت آن در سيماي شهري بي شک در حفظ، احياء و معرفي هويت فرهنگي – تاريخي شهر نقشي غير قابل انکار دارد که فراموشي آن زمينه ساز شکل گيري و رشد تصويري ناهمگون و ناموزون در سيماي شهر خواهد شد.
وي در اين پيام با بيان اينكه سيما و منظر شهري کيفيت فرم بصري و تناسبات کالبدي محيط است که از طريق نحوه ارتباط و هماهنگي بين اجزا متشکله به عنوان يک کل يا يک مجموعه واحد ديده مي شود؛ بيان كرد: در اين ميان منظر تاريخي تبلور هويت ايراني- اسلامي را در پهنه تصويري شهر احياء و نگهداشت عناصر معماري ايراني را در آن چارچوب فراهم خواهد كرد؛ توجه به اين مسأله چنانچه مورد اهتمام جدي نهاد مديريت شهري و ساير دستگاه هاي مسوول قرار گيرد به باز زنده سازي هويت در محلات، کالبد ساختمان‌ها و تک تک عناصر کالبدي سازنده شهر منجر خواهد شد.
دكتر قاليباف در پيام خود منظر تاريخي شهر را به عنوان سرمايه‌اي غير قابل تجديد در شهر دانست و بيان كرد: بايد با نگاهي جامع و اصولي حفظ شود چرا که تخريب يا مداخله غير کارشناسانه در منظر تاريخي به منزله تخريب هويت شهر، شهروندان و در نگاهي فراتر تخريب هويت ملي ماست؛ برهمين اساس توجه به منظر تاريخي شهر در طرح هاي توسعه شهري امري غير قابل اجتناب و ضروري است.
وي ادامه داد: در اين ميان حفظ عناصر سازنده مناظر تاريخي در شهر همچون طبيعت سرزميني، فضاهاي عموميآثار فرهنگي، تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي، با رويکرد احياء و بهره برداري مؤثر به جاي نگرش موزه اي مي تواند راهگشا و اثربخش باشد.
اين مقام مسوول با اظهار اينكه توسعه شهري پيرامون اين اماکن، بافت هاي تاريخي و نمادهاي به جا مانده از گذشتگان بايد به گونه اي باشد که منظر تاريخي مانند يک درگاه گذر به پيشينه ي ما تلقي گردد، افزود: درگاهي که ضمن فراهم سازي زمينه عبرت از گذشته بر نقاط قوت هويتي و تاريخي ما صحه بگذارد. باور دارم اگر مديريت شهري در جايگاه اصلي خود به مثابه ي يک نهاد اجتماعي عمل کند بخش عمده اي از اين ضرورت محقق خواهد گشت.
دكتر قاليباف در پيام خود با بيان اينكه بهره گيري ويژه از گردشگري براي ايجاد رونق کسب و کار و پويايي اقتصاد شهر با تکيه ي صحيح و اصولي بر اصالت و هويت منحصر به فرد منظر تاريخي در هر شهر مي تواند به عنوان يک منبع مولد براي مديريت شهري جهت تأمين منابع و نيز انگيزه اي براي حفظ اماکن و بافت تاريخي شهر باشد، گفت: از سوي ديگر شهروندان نيز در صورت وجود قوانين و مقررات جامع، شفاف و ياريگر مالکين خصوصي و نيز در سايه بهره گيري مؤثر از منظر تاريخي شهر به عنوان يک موهبت فرهنگي و اقتصادي شوق مشارکت در حفظ منظر تاريخي شهر را به جاي تلاش در تغييرات بنيادين و مخرب پيدا خواهند کرد.
وي در پايان پيام خود گفت: اميدوارم اين حرکت علمي و دانش محور که توسط مجموعه مديريت استان و به ويژه به همت شوراي اسلامي و شهرداري قزوين که ساليان متماديست آغاز گشته و امسال نهمين دوره آن را شاهد هستيم؛ شکوفايي و رونق بيش از پيش فرهنگي، اجتماعي و اقتصاد شهرهاي تاريخي کشور را  بر محور ميراث فرهنگي و گردشگري موجب گردد و منظر و هويت تاريخي شهر قزوين نيز در پهنه اين نگاه حفظ و شهروندان محترم قزويني از در آمدهاي پايدار و کارآفريني مبتني بر سرمايه هاي فرهنگي و تاريخي شهر برخوردار گردند.
گفتني است؛ اين پيام در محل برگزاري نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش توسعه شهري با رويکرد منظر تاريخي شهر در برج ميلاد توسط سيد مازيار علوي، مشاور ميراث فرهنگي شهردار تهران قرائت شد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط