چهارشنبه ۱۳۸۹/۱۰/۲۲

شفيعي ، مديرعامل سازمان آتش نشاني قزوين:

آتش سوزي در بازار قزوين مهار شد

آتش سوزي در يک کارگاه صنايع چوب در بازار قزوين بار ديگر اين مرکز اقتصادي و تجاري را تهديد کرد و با حضور به موقع ماموران سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين اين آتش سوزي مهارشد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين ، ساعت 22:26 دقيقه جمعه 17 دي ماه جاري درتماسي با مرکز فرماندهي اين سازمان از وقع حريق در انتهاي سراي رضوي بازار خبر داده شد که مامورين آتش نشاني در کمتر از 3 دقيقه در محل حاضر و نسبت به اطفاي حريق اقدام نمودند و با کنترل صحنه حادثه مانع از گسترش آتش سوزي و سرايت آن به مغازه هاي همجوار شدند.
سيد علي شفيعي ، مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين در اين رابطه گفت : سقف شيرواني کارگاه مورد نظر و وجود تجهيزات و وسايل چوبي در داخل آن دليل گسترش حريق در اين حادثه بوده است که ميزان خسارت مالي و علت بروز اين حادثه توسط کارشناسان در دست بررسي است.
مديرعامل سازمان آتش نشاني قزوين در بخش ديگري از سخنانش دليل اصلي توسعه و گسترش آتش سوزي هاي رخ داده در بازار قزوين در سال هاي اخير را عدم نگهباني و پايندگي مداوم و منظم از محدوده اين بازار هنگام شب عنوان کرد و گفت : از آنجايي که بازار تاريخي قزوين به لحاظ معماري از دالان ها و کوچه هاي باريک و تو در تو تشکيل شده است ، از اين رو بسياري از مغازه ها و حجره ها در معرض ديد نبوده و به اصطلاح در نقاط کور قرار دارند که اين عامل مانع از مشاهده حريق توسط رهگذران و اطلاع رساني به موقع به آتش نشاني مي شود.
وي افزود: اين در حالي است که اگر نگهباني مداوم و فعال از محدوده بازار بعمل آيد، با اطلاع رساني به موقع و سريع مي توان از گسترش حريق و افزايش خسارات جلوگيري کرد.
وي همچنين سيم کشي غيراصولي برق ، نگهداري و انبار کردن مواد سريع الاشتعال در مغازه ها ، عدم رعايت اصول ايمني در انبارداري ، فرسودگي بخشي از مغازه ها و استفاده از تيرهاي چوبي جهت پوشش بام آنها ، استفاده از وسايل گرمايشي غير استاندارد و ... را از ديگر دلايلي برشمرد که احتمال وقوع حريق و در برخي مواقع گسترش آن در بازار را افزايش مي دهد.
شفيعي گفت: به تازگي هم بحث گازرساني به بازار مطرح است که اين موضوع علاوه بر خطرات و مشکلات قبلي دغدغه سازمان آتش نشاني در مقوله ايمني بازار را افزايش داده است.
وي افزود: به منظور فراهم نمودن شرايطي ايمن براي بازار قزوين جهت گازرساني ، کارگروهي مرکب از کارشناسان سازمان آتش نشاني تشکيل شده و با انتخاب مشاور فني ، ابعاد مختلف موضوع در دست مطالعه و بررسي است.
مديرعامل سازمان آتش نشاني قزوين تصريح کرد: البته تحقق مقوله ايمني در بازار مستلزم مساعدت مسئولين استان ، هماهنگي نهادهاي ذيربط و  همکاري مجمع امور صنفي و به ويژه کسبه بازار است.
شفيعي گفت : سازمان آتش نشاني قزوين تاکنون بارها آمادگي خود را جهت ارائه آموزش رايگان مسايل ايمني به کبسه بازار از طريق مکاتبه با مراجع مربوط اعلام کرده است اما استقبال چنداني از اين موضوع نشده است.
مديرعامل سازمان آتش نشاني قزوين در پايان اظهار كرد : اين سازمان با برگزاري مانورهاي عملياتي مختلف در بازار و بازديدهاي کارشناسي سعي در شناسايي مشکلات و موانع موجود در مسير خدمات رساني به اين محدوده در هنگام بروز حوادث احتمالي دارد که اميدواريم نتايج اين اقدامات و مطالعات در راستاي ايمن سازي هر چه بيشتر قطب اقتصادي – اجتماعي شهر موثر واقع شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط