پنجشنبه ۱۳۹۳/۰۶/۱۳

به مناسبت روز قزوين؛

همايش گراميداشت شهيدان رجايي و چگيني در قزوين برگزار شد

همايش گراميداشت شهيدان محمدعلي رجايي، قدرت‌الله چگيني و مرحوم سيد‌عبدالله هجرتي نماينده‌ اسبق قزوين در مجلس همزمان با "روز قزوين"با حضور نبوي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در شهر قزوين برگزار شد.

 

فارس: همايش گراميداشت شهيد محمدعلي رجايي، قدرت‌الله چگيني و مرحوم سيد‌عبدالله هجرتي نماينده‌ اسبق مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي با حضور سيدمرتضي نبوي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و مسئولان استاني در سالن اجتماعات تبليغات اسلامي استان قزوين برگزار شد.
در اين همايش مرتضي روزبه، استاندار قزوين، حجت‌الاسلام سيدمرتضي حسيني و داوود محمدي نمايندگان مردم قزوين، البرز و آبيک در مجلس شوراي اسلامي و روح‌الله عباسپور مردم بويين‌زهرا در مجلس شوراي اسلامي، مسعود نصرتي شهردار قزوين مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران حضور داشتند.
اين همايش با مشارکت شوراي اسلامي شهر قزوين، شهرداري قزوين، تبليغات اسلامي استان قزوين، بنياد شهيد و امور ايثارگران استان قزوين و کانون تربيت اسلامي در قزوين برگزار شد.
دوستان شهيد قدرت‌الله چگيني و مرحوم سيد‌عبدالله هجرتي نماينده‌ مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي در اين همايش خاطرات و ابعاد مختلف آنان را بازگو کردند.
گفتني است؛ شهيد قدرت‌الله چگيني معلم مبارزي بود که در شهر قزوين با تربيت شاگردانش،‌ خدمات زيادي به انقلاب کرد و خود نيز از هيچ کوششي فروگذار نکرد.
او ارتباط تنگاتنگي با چهره‌هاي شاخص انقلاب از جمله شهيد رجايي داشت و بارها از او دعوت شده بود تا مسئوليت‌هايي را بپذيرد اما او معتقد بود که در سنگر مدرسه بيشتر از هر جايي مي‌تواند خدمت کند.
شهيدان رجايي و باهنر در هشتم شهريور 1360 و بعد از آن شهيد چگيني در دوازدهم شهريور، يعني چهار روز بعد از شهادت شهيد رجايي، به شهادت رسيد.
نقشه مهندسي فرهنگي در کشور اجرايي شود
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين مراسم گفت: نقشه مهندسي فرهنگي کشور که در دولت دهم به تصويب رسيده بايد با هدف مقابله با تهاجم فرهنگ غرب اجرايي شود.
وي افزود: تهيه سند به نام نقشه مهندسي فرهنگي کشور از مهم‌ترين دغدغه‌هاي رهبر فرزانه انقلاب بوده است.
وي با بيان اينکه نقشه مهندسي فرهنگي کشور در دولت دهم به تصويب رسيده است، گفت: اميدواريم اين سند در دولت يازدهم به مرحله اجرا در آيد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در اين نقشه چشم‌انداز فرهنگي و همچنين راه‌هايي که کشور را در برابر تهاجم فرهنگ غرب بيمه مي‌کند، پيش‌بيني شده که اجرايي شدن‌ آن، آثار و برکات بي‌شماري در جامعه دارد.
نبوي با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري امسال را به نام سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملي و مديريت جهادي نامگذاري کردند، گفت: ما بايد در زمينه فرهنگ بيش از حد حساس باشيم، چراکه اين مؤلفه پايه و اساس توسعه يک کشور است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان کرد: کانون تربيت اسلامي نيروهاي جوان و ارزشمندي دارد که مي‌تواند با فعاليت‌هاي مؤثر، فرهنگ اسلامي را در بين مردم ترويج دهد تا آنان به ويژه نسل جوان از تهديدهاي فرهنگي غرب بيمه و مصون باشند.
وي با بيان اينکه ما در فرهنگ‌مان معتقد هستيم که اين جهان خالق دارد و همه تدبير عالم به دست خداوند است، گفت: بزرگترين نقص فرهنگ غرب اين است که انسان را منحصر به اين دنيا مي‌داند که بعد از تأمين نيازهاي اوليه و تلاش براي زندگي کردن مي‌ميرد و از بين مي‌رود.
اين مقام مسئول اضافه کرد: اما فرهنگ ما متأثر از دين اسلامي است که با اجرايي کردن ابعاد مختلف احکام اين دين مي‌توانيم انساني با شخصيت ديني و مذهبي پرورش دهيم که تحقق اين مهم ما را به قدرت برتر در زمينه‌هاي مختلف در جهان مي‌رساند.
سند تحول آموزش و پرورش در دولت يازدهم اجرايي شود
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و متذکر شد: اين سند در شوراي عالي فرهنگي در دولت دهم به تصويب رسيده که اميدواريم در دولت يازدهم سند ياد شده به سرعت اجرايي و متحول شود.
نبوي ادامه داد: با اجرايي شدن اين سند که براساس جهان‌بيني اسلام و قرآني تدوين شده، مي‌توان انساني درست تربيت کرد که با تحقق اين مهم ديگر تهديدات فرهنگي در کشور نمي‌تواند اثرگذار باشد.
وي با اشاره به اينکه کشور ما فرهنگ غني اسلامي دارد و اين مختص به انقلاب اسلامي است و هيچ ديني همانند ما اين ظرفيت را ندارد، بيان کرد: براين اساس بايد به درستي از آن استفاده کنيم تا بتوانيم حرف نخست را در جهان بزنيم.
شهيدان بارزترين الگوي جوانان است
اين مقام مسئول به شهيد رجايي و قدرت‌الله چگيني و مرحوم سيد‌عبدالله هجرتي، نماينده‌ مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد و گفت: اين سه تن با انجام اقدامات مؤثر در طول تاريخ، توانستند الگوهاي برجسته در کشور ما بشوند که بايد به آنان توجه ويژه‌اي کرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه شهيد رجايي از روحيه آرامي برخوردار بودند، يادآور شد: ايشان در هر شرايطي اعتماد به نفس داشتند و در برابر سختي‌ها از جمله زير شکنجه‌ها صبور بودند.
اين مسئول در پايان با بيان اينکه شهيدان از شخصيت‌هاي فرهنگي ما هستند و ما بايد قدر آنان را بيش از گذشته بدانيم، بيان کرد: شهدا بارزترين و بي‌نظيرترين الگو براي همه مردم به ويژه جوانان هستند که بايد ابعاد اخلاقي و رفتاري مختلف آنان بيشتر معرفي بشود.
برطرف کردن مشکلات فرهنگي قزوين اولويت کار مسئولان باشد
عضو کانون تربيت اسلامي قزوين گفت: مسئولان و نيروهاي فعال فرهنگي قزوين با الگوگيري از سيره شهدا مي‌توانند مشکلات فرهنگي را برطرف کنند.
محمدحسين شفيعي‌ها اظهار کرد: اين همايش با هدف مرور و آشنايي با سيره اين شهيدان برگزار شده است تا از آنها در زمينه‌هاي مختلف درس بگيريم.
وي با اشاره به اينکه شهيد محمدعلي رجايي در اوايل انقلاب اسلامي به خوبي در اداره جامعه درخشيدند، گفت: بايد از سيره اين شهيد بزرگوار براي اداره و مديريت جامعه به ويژه در حوزه فرهنگي که امروز از مهمترين دغدغه‌هاي دلسوزان و مسئولان نظام است، درس بگيريم تا بتوانيم مشکلات موجود در اين عرصه را برطرف کنيم.
عضو کانون تربيت اسلامي قزوين به شخصيت شهيد قدرت‌الله چگيني اشاره کرد و گفت: اين شهيد بزرگوار تعاملات فرهنگي خوبي با اقشار مختلف جامعه داشتند که امروز بيان خاطرات، تامل و مرور کردن شيوه‌هاي مديريتي ايشان و به دست آوردن شرايط براي اداره جامعه در نگاه فرهنگي از اهميت و ضرورت بسزايي برخوردار است که بايد از آن بهره‌مند شد.
مديرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين خاطرنشان کرد: از جمله انگيزه‌هاي کانون تربيت اسلامي استان قزوين در برگزاري اين همايش گردهم آوردن نيروهاي اوليه انقلاب و جواناني که امروز فعالانه در اداره کشور نقش دارند، است تا مروري بر سيره و شيوه اين شهيدان داشته باشيم و از آنان درس بگيريم.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط