شنبه ۱۳۹۳/۰۶/۲۲

قزوين در کوتاهترين زمان به جايگاه برتر کشوري مي رسد؛

اقدامات موثر شهرداري، قزوين را در مسير توسعه قرار داده است

معرفي قزوين و استفاده از ظرفيت هاي شهر قزوين در راستاي توسعه به سرعت در حال انجام است و نتيجه اين مهم در برنامههاي روز قزوين مشهود است.

 مجموعه مديريت شهري بر مبناي طرح هاي مطالعاتي مختلف مانند CDS، طرح هاي جامع، تفصيلي و برنامه پنج ساله توسعه، سعي در ارتقاء روز افزون شهر و برطرف نمودن نياز هاي شهري به بهترين نحو ممکن دارد و در اين راستا از تمام ظرفيت هاي موجود براي توسعه شهر و حل مشکلات مردمي استفاده شده است و اکنون در بزرگداشت روز قزوين اين توسعه شهري بايد نمود پيدا کند.
اجراي پل هاي غير همسطح و برج هاي تجاري ،احداث کمربندي هاي اطراف شهر ، ساماندهي ورودي هاي شهر ، توسعه و احداث فضاهاي سبز و تفريحي، توجه و احياء باغستانهاي سنتي ،مکانيزه نمودن جمع آوري زباله به خصوص در جنوب شهر، انجام اقدامات فرهنگي، افزايش امکانات ورزشي ، تجهيز و ارتقاء امکانات آتش نشاني، افزايش خدمات حمل و نقل درون شهري، ارائه خدمات روزمره با کيفيت مطلوب به شهروندان، بهسازي پياده روها و نظارت بر روند انجام پروژه هاي شهري از مواردي است که در چند سال اخير بر مبناي برنامه هاي راهبردي شورا در دستور کار شهرداري قرار گرفته و به نحو احسنت در حال اجراست.
شهرداري براي ارائه خدمات روزمره و اجراي طرح هاي توسعه اي و زيرساختي با برنامه ريزي هاي مدون شهري اقدامات موثري را انجام و شهر قزوين را در مسير توسعه و تحول قرار داده است و اين موفقيت بزرگي براي شهر قزوين است و مسئولان بايد از ظرفيت مراسم بزرگداشت روز قزوين براي ارائه عملکرد به نحو مطلوب استفاده کنند.
 
روز قزوين، يک رويداد بزرگ فرهنگي
 
هفته بزرگداشت روز قزوين، يک رويداد بزرگ فرهنگي است و اين رويداد فرهنگي بدون کار تيمي موفق نمي شد، حال که اين مراسم براي چهار سال متوالي به خوبي برگزار شده است، بديهي است در سايه همدلي مسئولان در آينده نزديک، شاهد تبديل قزوين به شهري پيشرفته و اسلامي همراه با ارتقاي وضعيت رفاه شهروندان خواهيم بود ، شهري که زمينه پذيرش توسعه شهري ، رشد گردشگري و رونق اقتصادي در آن فراهم شده است.
قزوين شهري صنعتي، کشاورزي و تاريخي است و ظرفيتهاي خوبي دارد تا بتواند با ساير شهرها رقابت کند، خوشبختانه تعامل خوبي بين مسئولان شهروجود دارد که همين امر موجب شده است تا توسعه شهر قزوين هر روز نسبت به گذشته افزايش يابد .
اين توسعه را به وضوح ميتوان در اين شهر مشاهده کرد وبا همت و تلاش مسئولان ميتوان اين شهر را در کوتاهترين زمان به جايگاه برتر در کشور رساند.
 
کاهش هزينه ها و کيفي نمودن برنامه ها
محور برنامه هاي روز قزوين
 
با توجه به تأکيدات مقام معظم رهبري در اقتصاد مقاومتي و رعايت صرفه بيت المال که يکي از محورهاي مورد تأکيد شورا بود ، مجموعه مديريت شهري در اجراي برنامه هاي روز قزوين ، سعي در کاهش هزينهها و کيفي نمودن برنامه ها در سال جاري داشت.
بنابر اين گزارش؛ دو سالانه شدن همايش تجليل از مفاخر، تقويت حقوق شهروندي، مشارکت دادن دستگاه هاي اجرايي در اجراي برنامه ها و سياست گذاري در راستاي افزيش اثر بخشي برنامه ها از ديگر رويکردهاي مراسم روز قزوين بود که با برپايي نشست هاي متعدد و کارشناسي در دستور کار شهرداري قرارگرفت.
 چهارمين سال برگزاري جشنواره روز قزوين در حالي برگزار شد که کاهش و حذف هزينه هاي غير ضروري و پرمحتوا وکيفي کردن برنامه ها در راستاي اثربخش نمودن آن در جامعه از رويکردهاي مهم آن بود.
مجموعه مديريت شهري با ايجاد يک هم افزايي بين مسئولان استاني برنامه هايي را در هفته قزوين به مردم عرضه کرد که در نهايت باعث ايجاد حس غرور نسبت به اين شهر و شناساندن قزوين در سطح ملي و فراملي و توسعه بهتر خواهد شد.
اين کاهش هزينه ها در برنامه هاي اجرايي روز قزوين خصوصا در جشنواره بازي و اسباب بازي نمود بيشتري داشت، مسئولان برگزاري اين جشنواره با جذب حامي هاي مالي در همايش پياده روي خانواده، جشنواره بازي و اسباب بازي ، کاهش هزينه هاي اسکان و فضاسازي و تبليغات، با حفظ کيفيت برگزاري مراسم قدم بزرگي در راستاي کاهش هزينه ها برداشتند که قابل تقدير است .
استقبال و حضور پرشور مردم در مراسم برگزار شده و جشنواره حاکي از رضايتمندي مردم و نياز آنها به بر پايي برنامه هاي از اين دست است.
 
چهارمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي
 
چهارمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز، به مدت 10 روز در مجموعه تاريخي فرهنگي سعدالسلطنه قزوين برگزار شد.
از ورودي سعدالسلطنه که وارد ميشدي با صفي بلند مواجه ميشدي از والديني که به همراه کودکان خود منتظر حضور در راهروهاي بلند و سنتي سعدالسلطنه هستند.
در اين جشنواره اسباب بازيهاي قديمي ديگر کشورها از جمله ترکيه، پاکستان، استراليا و مولداوي در کنار اسباب بازيهاي قديمي کهن شهرمان به نمايش گذاشته شد و در کنار آن، بازيهاي بومي اين کشورها اجرا و شناسانده شد.
شهرداري قزوين با ابتکاري جديد با آموزشهاي شهروندي،آداب زندگي شهري ومباحثي همچون هويت شهري ، ترافيک، تفکيک زباله از مبدأ، فضاي سبز، محيط زيست و گردشگري به کودکان با استفاده از شيوههاي خاص و کودکانه محيطي شاد و پربار را براي خانواده ها تدارک ديده بود.
قريب 80 برنامه هنري در طول 10 روز جشنواره توسط گروههاي مختلف هنري، تئاتر عروسکي ملي و استاني در زمينه کودکان اجرا شد و اجراي مسابقه محله، گروههاي فيتيله ها، خان بابا، حامي، شهر فرنگ و دايي چپول از ديگر برنامه هاي اين جشنواره بود.
در اين جشنواره 100 غرفه خدماتي، هنري، فرهنگي، نمايشگاهي، بازي و خريد حضور داشتند.
 
استقبال پرشور مردم قزوين
از همايش بزرگ پياده روي خانواده
 
جمعه هفتم شهريور ماه 1393همايش بزرگ پياده روي خانواده در قزوين با حضور بيش از يکصد هزار نفر شهروند قزويني برگزار شد.
در اين برنامه ورزشي که به مناسبت گراميداشت «روز قزوين» برگزار شد، شرکت کنندگان مسير پنج کيلومتري جاده سلامت از دانشگاه آزاد اسلامي تا بوستان ملي باراجين را پياده روي کردند.
 اين همايش که براي شهروندان قزويني ورزش دوست به صورت يک بار در سال برگزار ميشود دوباره با استقبال پرشور شهروندان روبرو شد .
شهرداري قزوين به کمک شوراي اسلامي شهر با تدوين و اجراي برنامههاي مختلف ورزشي و فرهنگي تلاش ميکند تا خانوادهها را به سمت ورزش و زندگي سالم سوق دهد.
در پايان اين همايش به تعدادي از شرکت کنندگان به قيد قرعه جوايزي اهدا و تقديم شد.
گفتني است اين همايش پياده روي، طبق معمول هر ساله به طور مستقيم از شبکه سه سيما پخش شد.
 
کلنگزني پروژه احداث کمربندي طبقاتي
امام رضا (ع) در قزوين
 
 در پنجمين روز از هفته دولت و در آستانه روز قزوين با حضور مرتضي روزبه استاندار قزوين و داوود محمدي نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي آيين کلنگ زني پروژه تقاطع غير همسطح امام رضا(ع) به عنوان بزرگترين تقاطع غيرهمسطح استان قزوين با اعتباري بالغ بر 750 ميليارد ريال برگزار شد.
اجراي اين پروژه در راستاي توسعه شهر قزوين و بر اساس طرح جامع ترافيک در دستور کار شهرداري قزوين قرار گرفته است که در مدت 24 ماه با هدف تسهيل در عبور و مرور و کاهش بار ترافيکي در محدوده جنوبي شهر قزوين اجرا ميشود.
احداث پروژه کمربندي طبقاتي امام رضا (ع) در محدوده تقاطعهاي خيابان راه آهن، سلامگاه و مولوي و ورودي شهر از سمت خيابان اصفهان اجرايي ميشود و با اجراي آن عبور و مرور در اين محدوده از شهر تسهيل ميشود.
گفتني است مشاور اين پروژه مهندسان مشاور هگزا و پيمانکار اين پروژه قرارگاه سازندگي خاتمالانبياء است.
 
برگزاري سومين دوسالانه خوشنويسي ايران
 
سومين دوسالانه خوشنويسي ايران در دو بخش رقابتي و غير رقابتي و در چهار رشته نستعليق، شکسته نستعليق، نسخ و ثلث از 6 تا 26 شهريور در سراي سعدالسلطنه قزوين برگزار شد.
سومين دو سالانه خوشنويسي در پايتخت خوشنويسي کشور يعني قزوين و مصادف با 9 شهريور روز قزوين   برگزار شد.
اين دو سالانه با حضور هنرمندان خوشنويس، مدعوين و پيشکسوتان خوشنويسي از 30 استان با حدود 854 اثر برگزار شد، همچنين نمايشگاه آثار دو سالانه تا 26 شهريور در سراي سعدالسطنه قزوين همچنان ادامه خواهد داشت.
هدف از برگزاري اين دوسالانه، ثبت رويداد هنري در تقويم کشور به عنوان «روز خوشنويسي» است و با توجه به اينکه هنوز هفته اول مهر با نام «هفته خوشنويسي» تصويب نشده ، اميد است تا با برپايي هرچه بهتر اين مراسم و تداوم آن شاهد تحقق اين امر باشيم.
 
حضور خادمين آستان قدس رضوي در قزوين
 
همزمان با آغاز دهه کرامت و روز قزوين و در حاشيه برگزاري جشنواره ابن رضا، تعدادي از خادمين آستان قدس رضوي با استقبال مردم قزوين وارد اين شهر شدند.
خادمين آستان مقدس امامزاده حسين (ع) فرزند گرامي امام رضا(ع) نيز از همکسوتان خويش در حرم رضوي استقبال و پذيرايي کردند.
اين کاروان که به مدت 3 روز مهمان استان قزوين بود، ديدار با امام جمعه و حضور در برنامه «شبهاي شيدايي» مرکز صدا وسيماي استان قزوين ،مراسم خطبه خواني ، تعويض پرچم گنبد امامزاده حسين (ع)، حضور در همايش بزرگ پيادهروي خانواده، حضور در بيمارستان فوق تخصصي ولايت ، ديدار با خانواده شهدا و حضور در ويژه برنامه آيين بزرگداشت و نکوداشت حضرت حسين بن علي بن موسي الرضا (ع) ،ديدار با زندانيان،حضور در مرکز ايتام از برنامههاي اين کاروان با نام زير سايه خورشيد بود.
 
 
اختتاميه سومين جشنواره سراسري ابن الرضا (ع)
 
جشنواره ابن رضا مصادف به هفته گراميداشت دولت و روز قزوين با حضور آيت الله شيخ علي محمدي تاکندي و سخنراني حجت الاسلام احمد شرفخاني، معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امورخيريه کشور، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي نوروزي مديرکل اوقاف و امورخيريه استان قزوين، مرتضي روزبه استاندار قزوين، مسعود نصرتي شهردار قزوين، اعضاي شوراي اسلامي شهر قزوين و اجراي تواشيح گروه بين المللي ميعاد و حضور داود محمدي نماينده مردم قزوين، البرز و آبيک در مجلس شوراي اسلامي و حجتالاسلام سيد قريش موسوي رئيس ستاداقامه نماز استان و مشاور استاندار، موسوي مويني فرماندار قزوين وساير مسئولين و مقامات ارشد استان قزوين، اصحاب رسانه و مردم شهر قزوين آئين تکريم و نکوداشت امامزاده حسينبنعلي بن موسي الرضا (ع) شهر قزوين برگزار شد.
اين جشنواره با هدف معرفي قزوين به عنوان شهر چهارمين حرم اهل بيت و ترويج گردشگري مذهبي تاثير به سزايي در شناساندن فرهنگ اين شهر به تمامي شهرهاي ايران داشته است.
 
احياي ورزش چوگان پس از 400 سال در قزوين
 
همزمان با آيينهاي روز قزوين، ورزش چوگان پس از حدود 400 سال، بار ديگر در شهر قزوين اجرا شد.
به همت شهرداري قزوين و همکاري اداره کل ميراث فرهنگي وفدراسيون چوگان ديدار دوستانه و نماديني ميان تيمهاي کاسپين قزوين و شهر البرز به مناسبت روز قزوين برگزار شد.
اين ديدار نمادين در ابعادي کوچکتر از زمين واقعي چوگان و در زمين فوتبال تختي قزوين بخشي از مجموعه دولتخانه صفوي برگزار شد.
2تيم حاضر در اين مسابقه با 3 ورزشکار روانه ميدان شدند و در پايان تيم کاسپين قزوين با نتيجه 3-2 از سد تيم منتخب استان البرز گذشت.
 
بر گزاري همايش دوچرخه سواري در روز بدون خودرو در آيين بزرگداشت روز قزوين
 
به مناسبت روز قزوين و روز بدون خودرو همايش دوچرخه سواري باحضور مديران مجموعه مديريت شهري قزوين و علاقمندان به ورزش دوچرخه سواري در 14شهريور ماه سال جاري برگزار شد.
14 شهريور ماه روز بدون خودرو نام گذاري شده است که در راستاي آيين بزرگداشت روز قزوين، مسابقه بزرگ دوچرخه سواري آقايان از محل ميدان آزادي تا بوستان شقايق با مشارکت شهرداري قزوين ، اورژانس و چند نهاد ديگر
 برگزار شد.
 
همايش گراميداشت شهيدان رجايي، چگيني و مرحوم هجرتي
 
به مناسبت روز قزوين مراسم گراميداشت شهيد رجايي ومرحوم سيد عبدالله هجرتي، به همت و مشارکت شوراي اسلامي شهر قزوين، شهرداري قزوين، تبليغات اسلامي استان قزوين، بنياد شهيد و امور ايثارگران استان قزوين و کانون تربيت اسلامي در سالن اجتماعات تبليغات اسلامي استان قزوين با حضور روزبه، استاندار قزوين، حجتالاسلام سيدمرتضي حسيني و داوود محمدي نمايندگان مردم قزوين، البرز و آبيک در مجلس شوراي اسلامي و روحالله عباسپور مردم بويينزهرا در مجلس شوراي اسلامي، مسعود نصرتي شهردار قزوين مديرکل بنياد شهيد و امورايثارگران برگزار شد.
اين همايش با هدف گراميداشت ياد و خاطره شهداي هشت سال دفاع مقدس به ويژه محمدعلي رجايي، قدرتالله چگيني و مرحوم سيدعبدالله هجرتي نماينده اسبق مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي در سالن اجتماعات تبليغات اسلامي استان قزوين برگزار شد.
در اين همايش دو تن از دوستان معلم شهيد رجايي و مرحوم عبدالله هجرتي، خاطرات زيبايي را از اين بزرگان نقل کردند.
پايان پيام
 

تصاویر مرتبط