شنبه ۱۳۹۳/۰۷/۱۲

حضرتي، مديرکل ميراث فرهنگي استان قزوين:

بايد با روش‌هاي علمي در مسير توسعه گردشگري حرکت کنيم

بايد با روش‌هاي علمي و با مشارکت شهروندان در مسير توسعه گردشگري حرکت کنيم و از اقداماتي که بر اساس تقليد از ساير کشورها و شهرها است پرهيز کنيم.

محمدعلي حضرتي‌ها، مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان قزوين گفت: بايد با روش‌هاي علمي و با مشارکت شهروندان در مسير توسعه گردشگري حرکت کنيم و از اقداماتي که بر اساس تقليد از ساير کشورها و شهرها است پرهيز کنيم.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ محمدعلي حضرتي‌ها در سمينار "آگاه‌سازي توسعه شهر قزوين با محوريت گردشگري" افزود: برخي از اقدامات براي جذب گردشگر بر اساس تقليد از ساير کشورها و شهرها است که بايد اين روش اصلاح شود.
حضرتي بيان کرد: بايد با علم و با توجه به ظرفيت هاي قزوين صنعت گردشگري را توسعه دهيم و برگزاري اين سمينار نقطه آغاز اين حرکت علمي است.
وي افزود: نداشتن باور به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي شهر قزوين و تغيير نگرش جهان در حوزه گردشگري باعث شده است که نتوانيم در توسعه گردشگري موفق باشيم.
وي با بيان اينکه سال‌هاي گذشته فرآيند گردشگري يک نگاه شخصي و فرهنگي بود، گفت: از دهه 60 به بعد اين نگرش به سرعت تغيير کرده است و اکنون گردشگري جزء جدايي‌ناپذير از زنجيره اقتصاد جهاني است.
حضرتي تصريح کرد: صنعت گردشگري آنقدر با سرعت تغيير کرده است که ما از اين حرکت عقب مانديم و بايد اين عقب ماندگي را جبران کنيم.
وي با بيان اينکه درآمد گردشگري قزوين در بازار جهاني يک هزارم درآمد اين بازار است، گفت: درآمد استان در اين حوزه به اندازه درآمديک قبيله آفريقايي است.
حضرتي‌ها تقليد از ساير کشورها و استان‌ها را از عوامل ديگر عقب‌ماندگي استان قزوين در گردشگري عنوان و بيان کرد: براي توسعه گردشگري در اين استان مدام از طرح‌ها و ايده‌هاي ديگران تقليد مي‌کنيم و اين کار مقلدانه باعث شده نتوانيم در توسعه گردشگري موفق باشيم.
مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي قزوين با اشاره به اينکه استان‌هايي مانند مشهد و اصفهان براساس ظرفيت‌هاي خود نقشه راه گردشگري را ترسيم کردند، افزود: ما نبايد اين نقشه را براي استان قزوين در نظر بگيريم و از آن تقليد کنيم چون ظرفيت‌هاي اين استان مختلف و متفاوت از ديگر استان‌ها است.
وي برگزاري اين همايش را نقطه آغاز علمي در توسعه گردشگري استان قزوين عنوان و بيان کرد: بايد براي تحقق اين هدف توانايي‌هاي استان و شهر قزوين را شناسايي و نقشه راه توسعه گردشگري ترسيم شود که اين حرکت نيازمند دوري از رويکردهاي تقليدي و حرکت در مسير علمي است.
وي گفت: در مسير توسعه گردشگري قزوين نبايد دچار عوام زدگي شويم و اين موضوع کار ما را مشکل خواهد کرد.
پايان پيام

تصاویر مرتبط