پنجشنبه ۱۳۹۳/۰۸/۲۹

منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

دفن بهداشتي پسماندهاي غيرقابل بازيافت در مجتمع محمدآباد قزوين

پسماندهاي غيرقابل بازيافت در لندفيل به صورت کامل و بهداشتي در مجتمع بازيافت،پردازش و دفن مهندسي بهداشتي محمدآباد قزوين دفن مي‌شوند.

 

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت:پسماندهاي غيرقابل بازيافت در لندفيل به صورت کامل و بهداشتي در مجتمع بازيافت،پردازش و دفن مهندسي بهداشتي محمدآباد قزوين دفن مي‌شوند.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري در برنامه بازديد کارگروه "قزوين+ 20" از مجتمع بازيافت،پردازش و دفن مهندسي بهداشتي محمدآباد افزود: زباله‌هاي شهري پس از جمع‌آوري از سطح شهر به صورت مکانيزه و بخش کوچکي نيز به صورت سنتي به اين مجتمع منتقل مي‌شود.
وي بيان کرد: از اين مرحله به بعد عمليات پردازش، توليد کود و دفن بهداشتي زباله آغاز مي‌شود به طوري که زباله‌ها بعد از تخليه در محل بارگيري ريل‌ها، توسط نوار نقاله به سوله پردازش با دو خط موازي و هر کدام با ظرفيت 250 تن زباله در يک شيفت کاري هدايت مي‌شود.
منتظري ادامه داد: در بخش اول ريل کيسه‌ها توسط نيروي انساني باز و بخشي از مواد خشک قابل بازيافت از آن جدا شده و وارد سرند اوليه مي‌شود و در اين سرند نيز بخشي از مواد آلي موجود در پسماندها جدا شده و براي بارگيري به خارج از سوله هدايت مي‌شود.
اين مسوول توضيح داد: در ادامه اين خطوط  دوباره پسماند خشک قابل بازيافت توسط نيروي انساني  از زباله ها جداسازي شده و باقيمانده زباله به سرند ثانويه انتقال داده مي شود و در اين فضا نيز مواد آلي که در سرند اوليه جدا نشده بودند از زباله جدا و  براي بارگيري به محوطه بيروني سوله هدايت و منتقل مي شود.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خروجي اين خطوط پردازش را سه بخش دانست و خاطر نشان کرد: پسماند خشک قابل بازيافت که به کارگاه ها و کارخانه هاي بازيافت مواد منتقل مي شود، مواد آلي که براي توليد کود به روش ويندرو به محل توليد کود انتقال داده مي شود و مواد ريجکت يا غير قابل بازيافت که به لندفيل يا همان محل دفن بهداشتي زباله حمل مي شود سه محصولي است که در طول فرايند پردازش  خارج مي‌شود.
منتظري در ادامه سخنانش به نحوه دفن بهداشتي در لندفيل اشاره کرد و افزود: لندفيل فعلي 9 هکتار  وسعت دارد که کاملا نفوذ ناپذير بوده و به طور کامل زهکشي شده تا شيرابه توليدي جمع آوري توسط آن به تصفيه خانه هدايت و از آب حاصل از تصفيه آن  در آبياري  فضاي سبز ايجاد شده استفاده شود و گازهاي توليد شده نيز توسط لوله هاي تعبيه شده در لندفيل خارج مي‌شود.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در رابطه با چگونگي نفوذ ناپذير ي لندفيل اظهار کرد: استفاده و بکارگيري از لايه هاي نفوذ ناپذير جي سي ال و ژئوتکستايل در لندفيل و فراهم کردن شرايطي کاملا ايزوله در اين محل، مانع هدايت شيرابه به سطوح داخلي زمين و راهيابي آن به آب هاي زير زميني خواهيم شد.
منتظري در پاسخ به سوال يکي از اعضاء کارگروه "قزوين+20" که عمر مفيد اين لندفيل چند سال است افزود:اگر در لندفيل با شرايط فعلي يعني دفن مواد ريجکت و فشرده سازي توسط خودرو پرس و پوشش با خاک عمليات  دفن صورت گيرد حدودا 10سال و اگر زباله فشرده سازي و کامپکت شود حدودا  20 سال عمر  خواهد داشت.
وي گفت: در اين مجتمع سه لندفيل پيش بيني و طراحي شده که اکنون يکي از آنها احداث و به بهره‌برداري رسيده است.
اين مسوول در ادامه افزود: دستگاه پرس زباله تهيه و خريداري شده است و به زودي مورد استفاده و بهره برداري قرار مي‌گيرد.
منتظري در ادامه اين برنامه بازديد به اعضاء کارگروه "قزوين+ 20" گفت: يکي از مشکلات ما در اين مجتمع قرار داشتن آن در مسير باد است که موجب پخش شدن نايلون‌ها و کيسه‌هاي پلاستيکي در محوطه داخلي مجتمع و زمين هاي اطراف مي‌شود که البته با فنس کشي محوطه توليد کود بخش عمده اين مشکل نيز مرتفع شده است.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در پاسخ به سوال يکي ديگر از اين اعضاء در رابطه با نحوه دفن پسماندهاي عفوني تصريح کرد: ما به هيچ عنوان در اين مجتمع پسماند عفوني پذيرش و دفن نمي‌کنيم و اين موضوع در اقداماتي که ما در برخورد با متخلفان صورت داده‌ايم کاملا مشهود است.
وي ادامه داد: اکنون تمامي مراکز بيمارستاني در سطح شهر قزوين مجهز به دستگاه اتوکلاو بوده و پسماند عفوني خود را بي خطر سازي کرده و تحويل مي دهند و در همين رابطه و براي ساماندهي مراکز درمانگاهي، دندانپزشکي و مراکز خدمات درماني سازمان نظام پزشکي اقدام به تهيه خودرومکانيزه امحا و بي خطر ساز پسماند عفوني با نام هايدرو کلاو کرده است که پسماند عفوني اين مراکز نيز توسط اين خودرو بي خطر سازي و تحويل عوامل جمع آوري مي‌شود.
منتظري در ادامه سخنانش به قوانين مديريت پسماند اشاره کرد و افزود: طبق ماده 13 و 7 قانون مديريت پسماند توليد کنندگان پسماند عفوني بايد پسماند عفوني خود را بي خطر سازي کرده و تحويل شهرداري دهند تا به محل دفن منتقل شود.
وي در پاسخ به سوال ديگر يکي از اين اعضاء درباره ميزان زباله شهر قزوين گفت: روزانه 280 تن زباله در شهر قزوين توليد مي‌شود و سرانه توليد زباله براي هر فرد در قزوين650 گرم است.
وي ظرفيت پذيرش زباله مجتمع محمد آباد را 500تن اعلام و اظهار کرد: روزانه ميزان 480تن زباله از بخش عمده شهرهاي استان جمع‌آوري و به اين مجتمع منتقل ميشود که اميدواريم با افزايش 200 تني ظرفيت آن تمامي زباله هاي استان را پذيرش کنيم.
منتظري در پايان از واگذاري مجتمع محمد آباد به شرکت پسماند پردازش نصر محمد آباد خبر داد و اعلام کرد: طبق هماهنگي و توافق صورت گرفته با استانداري اين شرکت به زودي در مجتمع محمد آباد شروع به کار خواهد کرد.
وي اعضاء هيات مديره اين شرکت را شهرداران شهرهاي استان دانست و خاطر نشان کرد: مدير عامل شرکت پسماند پردازش نصر محمد آباد نيز مشخص شده و به زودي اين شرکت فعاليت خود را در مجتمع آغاز خواهد کرد و تمامي شهر هايي که در سي کيلومتري اين مجتمع از جمله قزوين،زيبا شهر ،الوند ،اقباليه ،محمود آباد ،بيدستان و... واقع باشند مي‌توانند زباله‌هاي خود را به مجتمع محمد آباد منتقل کنند.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط