چهارشنبه ۱۳۹۳/۰۹/۰۵

درهم‌انديشي ساماندهي زمين‌هاي پيرامون خيابان امام‌ مطرح شد؛

ضرورت مشارکت شهروندان با شهرداري قزوين براي توسعه شهر

در هم‌انديشي مشارکتي پيرامون طرح ساماندهي و احياي 23 قطعه زمين اطراف خيابان امام خميني قزوين که با حضور مالکان و مسوولان شهرداري قزوين برگزار شد، بر ضرورت هم انديشي صاحبان فکر و سرمايه با هدف ارتقاء مشارکت شهروندان با شهرداري براي توسعه شهر تاکيد شد.

 

در هم‌انديشي مشارکتي پيرامون طرح ساماندهي و احياي 23 قطعه زمين اطراف خيابان امام خميني قزوين که با حضور مالکان 23قطعه زمين و مسوولان شهرداري قزوين برگزار شد، بر ضرورت هم انديشي صاحبان فکر و سرمايه با هدف ارتقاء مشارکت شهروندان با شهرداري قزوين براي توسعه مرکز شهر تاکيد شد.
مشاور تخصصي در اختيار مالکان زمين‌هاي پيرامون خيابان امام خميني(ره)
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ اسماعيل حافظي مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين در جلسه هم‌انديشي طرح ساماندهي زمين‌هاي حاشيه خيابان امام‌خميني که توسط سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين با همکاري شهرداري منطقه يک و مشاور طرح برگزار شده بود؛ گفت: هدف از برگزاري اين جلسه طرح ايده‌هاي اقتصادي براي صاحبان 23 قطعه زمين حاشيه خيابان امام خميني (ره) است تا با معرفي کاربري‌هاي جاذب اقتصادي در راستاي اعتلاي اقتصاد شهر قزوين، شرايط بهره برداري از اين پتانسيل‌ها براي رفع نيازها و کمبودهاي شهري در اين منطقه نيز فراهم شود.
وي افزود: با هزينه شهرداري قزوين مشاور تخصصي از مرحله طرح ايده تا توسعه و حصول نتيجه در اختيار مالکان زمين‌هاي مذکور قرار خواهد گرفت.
احياي زمين‌هاي پيرامون خيابان امام‌خميني قزوين در توسعه شهر اثرگذار است
کيومرث فدائي فر، مدير منطقه يک شهرداري قزوين در اين جلسه هم‌انديشي نيز گفت: به دليل وجود آثار تاريخي، بازار، خيابان مولوي و خيابان شهيد انصاري در محدوده منطقه يک شهرداري قزوين، اين محدوده از حساسيت خاصي برخوردار است که بايد توجه ويژه به اين منطقه شود.
وي افزود: خدماتي که در محدوده منطقه يک شهرداري قزوين ارائه مي شود علاوه بر اينکه خود شهروندان اين منطقه از آن استفاده مي کنند، کل استان نيز از اين خدمات بهره مي برند.
فدائي فر بيان کرد: موضوع توسعه گردشگري که محوريت آن در منطقه يک به دليل داشتن آثار تاريخي با ارزش مي باشد اهميت اين منطقه را دو چندان کرده است.
اين مقام مسوول گفت: براي افزايش ارائه خدمات رفاهي، اجتماعي و فرهنگي، ساماندهي و احياي بافت هاي رها شده از ميدان 22بهمن تا ميدان آزادي در 23 قطعه در دستور کار قرار گرفت .
وي اظهار کرد:اجراي طرح ساماندهي و احياي 23 قطعه زمين اطراف خيابان امام خميني قزوين در توسعه شهر قزوين اثرگذار خواهد بود.
مدير منطقه يک شهرداري قزوين گفت: با توجه به اينکه زمين در شهر قزوين ارزش اقتصادي بالايي دارد بايد با برنامه‌ريزي درست اين طرح اجرايي شود.
فدائي فر بيان کرد: سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين مسووليت بررسي اجراي اين طرح را بر عهده گرفتند.
اين مقام مسوول اظهار کرد: اگر اين فضاها ساماندهي و احيا نشوند بافت قديمي اين محدوده قديمي تر خواهد شد و بايد اصالت و هويت بافت هاي قديمي اين محدوده را احياء کرد.
وي افزود: وجود 23 قطعه زمين رها شده فرصت خوبي براي ورود سرمايه گذار براي احيا و ساماندهي آن است.
مدير منطقه يک شهرداري قزوين گفت: وجود آثار تاريخي مانند مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه در خيابان امام خميني(ره) اهميت اجراي اين را در اين محدوده دوچندان کرده است و اجراي اين طرح در خيابان امام خميني(ره) به عنوان اولين گام در احياي اين منطقه است.
فدائي فر افزود:  صاحبان فرهنگ اصيل قزويني نبايد از بافت هاي قديمي خارج شود و رها شدن اين 23 قطعه زمين چهره زشتي را در سيماي شهري ايجاد کرده است.
اين مقام مسوول جلوگيري از فرسودگي فضاهاي اصلي، بازسازي فضاها با مشارکت شهروندان، ارتقاء محيط زيست و استفاده بهينه از فضاها از اهداف اجراي اين طرح است.
وي بيان کرد: مشارکت شهروندان در احراي اين طرح ضروري است و مالکان اين 23 قطعه مطمئن باشند در اجراي اين طرح هيچ حقي از آنها ضايع نخواهد شد.
مدير منطقه يک شهرداري قزوين گفت: با اجراي اين طرح به عنوان گام اول مي توان اين شهر را به جايگاه اصلي خود رساند.
مشارکت شهروندان در راستاي افزايش ثروت شهر قزوين
علي رضا خزائلي، مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين نيز در اين جلسه گفت: شهرداري قزوين با مشارکت شهروندان توانست مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه را احيا کند و بايد از اين ظرفيت در سطح بين المللي براي محرک اقتصاد شهر استفاده کرد.
وي گفت: تجار قديمي شهر بايد با هم افزايي در اجراي اين طرح مشارکت کنند تا اقتصاد شهر رونق يابد.
خزائلي افزود: شهروندان در اجراي اين طرح مشارکت کنند تا ثروت شهر افزايش پيدا کند و تجار قزويني بايد مطابق روز فعاليت اقتصادي کنند.
استفاده از پتانسيل‌هاي مرکز شهر
حاج کريمي، راهبر اجتماعي طرح ساماندهي و احياي 23 قطعه زمين اطراف خيابان امام خميني قزوين در اين جلسه نيز گفت: مشارکت شهروندان در اجراي اين طرح مهم است تا به نتيجه برسد.
وي افزود: بايد به دنبال اين باشيم که بهترين کاربري براي اين فضاهاي رها شده تعريف شود تا از اين بلاتکليفي رها شود.
حاج کريمي بيان کرد: اقدامات خوبي مي‌توان در اين محدوده انجام داد چراکه اين محدوده از پتانسيل‌هاي زيادي برخوردار است.
 راهبر اجتماعي اين طرح ادامه داد: برخي از قطعه‌هاي اين محدوده از وضعيت بسيار نگران کننده‌اي برخوردار و مشکلات اجتماعي به همراه آورده است.
وي افزود: بايد براي اجراي اين طرح با نگاه حل مشکل حرکت کرد.
مجموعه تاريخي و فرهنگي سراي سعدالسلطنه يک افتخار بين المللي است
 
سعيدي رضواني، مشاور طرح ساماندهي و احياي 23 قطعه زمين اطراف خيابان امام خميني قزوين و نماينده پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين جلسه با ارائه ايده و پيشنهادات اوليه گفت: در سال‌هاي گذشته در شهر قزوين اقدامات خوبي انجام شده و مشارکت شهروندان در تحقق اهداف توسعه شهر قزوين موثر بوده است.
رضواني افزود: براي اجراي اين طرح شهروندان بايد در کنار شهرداري قزوين حرکت کنند و ما هم به عنوان مشاور در کنار شهرداري براي تسهيل در اجراي طرح هستيم.
وي گفت: ما بيشتر به دنبال راه حل هستيم تا آسيب هاي اجتماعي در اين محدوده به دليل رها شدن فضاها کمتر شود و به شهروندان خدمات فرهنگي، اجتماعي، رفاهي و اقتصادي ارائه گردد .
رضواني تصريح کرد: احيا و ساماندهي مجموعه تاريخي و فرهنگي سراي سعدالسلطنه با مشارکت شهروندان اکنون يک افتخار بين المللي در شهر قزوين است.
وي افزود: استفاده بهينه از فضاهاي متروکه شهر و افزايش سرانه‌هاي خدماتي و تجاري به خصوص در مرکز شهر از اهداف اجراي طرح است.
رضواني افزود: در اجراي اين طرح اهداف فرهنگي در کنار اهداف اقتصادي ديده شده است و طول محدوده اجراي اين طرح هزار و 200 و عرض آن 20متر است.
وي گفت: منظور از فضاهاي رها شده در اين طرح، فرصت هاي است که در اين محدوده مورد غفلت قرار گرفته است.
رضواني تصريح کرد: اين فضاها به رغم پتانسيل بالايي که دارند اگر احياء شوند به اقتصاد و توسعه شهر کمک خواهد کرد.
وي با اشاره به مشکلات موجود در اين فضاها و در مراحل اجراي طرح و تجربه ساير شهرها و کشورها در اجراي اين نوع طرح ها بيان کرد: با تحقيقات صورت گرفته کاربري هاي مختلفي از جمله احداث فروشگاه هاي مورد نياز، ارائه خدمات حمل و نقل، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، تجاري و تفريحي و گردشگرذي در اين محدوده ها تعريف و پيشنهاد شده است.
سعيدي رضوانينيز در اين جلسه گفت: بايد در محدوده مورد نظر کاربري هاي متناسب با نياز روز تعريف شود.
وي بيان کرد: بايد امکان سنجي درستي براي تعريف کاربري محدوده مورد نظر صورت گيرد تا بتوان از ظرفيت آن براي توسعه شهر استفاده کرد.
شفيعي، مديرعامل سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين گفت: با توجه به اهميت بافت مرکزي، اين سازمان براي ارائه خدمات آتش نشاني و امداد رساني با مشکلاتي موجود است و تاکنون نتوانستيم يک ايستگاه آتش نشاني در آنجا احداث کنيم.
وي اضافه کرد: اين سازمان آمادگي دارد در محدوده هاي مورد نظر يک فضاي حداقل 100متر خريداري کند و يک پايگاه کوچک آتش نشاني راه اندازي شود.
در ادامه جلسه گفتگوي متقابل مدعوين با مسوولان صورت گرفت و مدعوين به بيان مشکلات در اجراي اين طرح پرداختند.
پايان پيام 

تصاویر مرتبط