یکشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۶

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین مطرح شد؛

ضرورت احداث مرکز هنرهای نمایشی در قزوین

جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین با هدف بررسی لوایح شهرداری قزوین و با حضور رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه قزوین و رییس انجمن نابينايان استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین،جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست قاسم اللهیاری و با حضور اعضا، برجی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی، منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی، تقوی رییس بنیاد ایران شناسی شعبه قزوین، بخشی فر رییس هیات مدیره موسسه  نابينايان استان قزوین و رجبی مشاور شهردار در امور مناسب سازی و با هدف هم اندیشی پیرامون مشارکت شورا و شهرداری در اجرای برنامه های روز عصای سفید و بنیاد ایران شناسی و لوایح شهرداری قزوین در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه تقوی، رییس بنیاد ایران شناسی شعبه قزوین در سخنانی به اهداف و معرفی این مرکز اشاره نمود و گفت: ایجاد محیط مناسب برای مطالعه و بهره‌گیری فرهیختگان، دانش پژوهان و دانشجویان علاقه‌مند به مباحث ایران شناسی،سازمان‌دهی و هماهنگ کردن پژوهش‌های علمی در زمینه ایران‌شناسی به منظور بهره‌گیری از آن‌ها در بنیاد، بالا بردن سطح آگاهی گروه‌های اجتماعی و فرهنگی مردم ایران از پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ ایران و تحکیم ارکان هویت ملی و مقاومت در برابر جلوه‌های گوناگون پنهان و آشکار هجوم فرهنگی از جمله اهداف این بنیاد می باشد .

وی در ادامه به برنامه های در نظر گرفته فیمابین این بنیاد و شورا و شهرداری قزوین پرداخت و گفت: به مناسبت سی ام شهریور روز صلح، اجرای مسابقه بزرگ موشک سفید با رویکرد صلح و با محوریت دفاع مقدس می باشد که با سخنرانی و اجرای برنامه هایی در این حوزه اجرایی خواهد شد .

وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های دیگر که در روز پنجم مهر ماه مصادف با روز جهانگردی و با همکاری آموزش و پرورش و همزمان با روز شکست حصر آبادان صورت می گیرد اجرای برنامه رونمایی از درخت آفرینش  است که بر این اساس نام مفاخر کهن شهر قزوین و چهره های ماندگار  استان و امیدآفرینان روی درختان شهر مانا و جاوردان می شود .

تقوی همچنین تصریح کرد: برای انتخاب نام مفاخر کهن شهر قزوین و نامگذاری و پلاک کوبی نام آنها بر روی درختان به صورت کارشناسی اقدام شده است.

رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه قزوین خواستار همکاری و مشارکت مالی شورا وشهرداری قزوین در اجرای این برنامه ها شد.

اللهیاری، رییس این کمیسیون در ابتدای سخنانش ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و هفته دفاع مقدس با اشاره به برنامه های بنیاد ایران شناسی گفت: برنامه موشک سفید همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور نسل جوان می تواند برنامه خوبی باشد اما برنامه تجلیل از  مفاخر کهن و چهره های ماندگار از حساسیت برخوردار است.

وی تاکید کرد: باید در کنار توجه به مناسبتهای جهانی و برخی مفاهیم مانند صلح که با تعاریف جهانی اش با آن چیزی که ما به دنبالش هستیم متفاوت تر است به مناسبتهای ملی و مذهبی هم توجه شود.

وی همچنین با بیان آمادگی همکاری های مشترک میان مدیریت شهری و بنیاد ایران شناسی خاطر نشان کرد: لازم است فهرست اسامی چهره های ماندگار و مفاخر کهن به شورا ارایه شود تا بتوانیم طی جلسه ای با اداره فرهنگ و ارشاد و سازمان فرهنگی ورزشی تصمیمات لازم را اتخاذ نماییم.

در بخش دوم جلسه بخشی فر رییس موسسه نابينايان و کم بینایان استان قزوین به برنامه های این مؤسسه در خصوص روز جهانی عصای سفید اشاراتی داشت و خواستار کمک و مساعدت شورا و شهرداری قزوین در اجرای این برنامه ها شد.

وی ادامه داد: برنامه گرامیداشت روز جهانی عصای سفید با اجرای برنامه دو ساعته با حضور ۷۰۰ نفر از جامعه هدف و مسؤلین استانی با محوریت بیان توانمندی های نابينايان و کم بینایان تدارک دیده شده است.

رجبی، مشاور شهردار قزوین در امور مناسب سازی نیز در سخنانی اظهار کرد: روز جهانی عصای سفید ،نماد استقلال برای افراد آسیب دیده بینایی در جهان است و برگزاری  مراسم در این روز  یکی از گام های نخست برای گردهمایی این عزیزان است.

وی با اشاره به اینکه ماه مهر مناسبتهای تقویمی زیادی داریم خاطر نشان کرد: مناسبنهای تقویمی روز جهانی ناشنوایان ،روز آتش نشانی ،روز جهانی مولانا و سالمندان در ماه مهر وجود دارند که پیشنهاد می شود، برنامه های تجلیل از  پیشکسوتان سالمند ،بازدید از تشکل نا شنوایان، تجلیل از مرحوم حاج سید احمد زرآبادی آتش نشان پیشکسوت قزوین ،برگزاری روز بزرگداشت مولانا و استفاده از ظرفیت دکتر خالقی،استفاده از تجهیزات استاندارد و مناسب سازی به مناسبت روز استاندارد برگزار شود.

اللهیاری همچنین بر آمادگی مساعدت شورا وشهرداری در اجرای گردهمایی و میز خدمت را در روز اجرای برنامه ترتیب داد تا مشکلات این عزیزان در مدیریت شهری پیگیری شود ،همچنین می توانیم سقف مساعدت کمیسیون را  برای برنامه روز عصای سفید در نظر بگیریم.

همچنین اعضای شورا نیز در سخنانی به بیان نقطه نظرات خود از جمله ایجاد کتابخانه و بخش ویژه برای افراد نابینا و کم بینایان و برگزاری برنامه ها متناسب با ایام تقویمی پرداختند.

در بخش بعدی جلسه به بررسی لوایح شهرداری قزوین پرداخته شد.

بر این اساس؛ برجی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین  به تشریح لایحه حمایت مالی از اجرای نمایشواره بزرگ با عنوان ایران فخر (قصه بانوان عفیف و غیرتمند سرزمین ایران اسلامی از گذشته تا به امروز)  که با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال به مدت ده روز در محوطه تیپ صاحب الامر  (عج) که به مناسبت هفته دفاع مقدس اجرایی خواهد شد پرداخت .

اللهیاری در نقطه نظر خود پیرامون این لایحه گفت: به نظر می رسد کار کارشناسی و بازبینی برای  لایحه پیشنهادی صورت نگرفته است و ریز  ارقام اعلام شده پیوست این لایحه نیازمند بررسی مجدد می باشد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر مرکز هنرهای نمایشی در سطح شهرقزوین احداث شود بسیاری از هزینه ها در این حوزه کاهش می یابد ؛ همچنین اگر مقدمات این اقدام صورت گیرد می توانیم در بودجه سال آتی اعتبار خوبی را لحاظ نماییم.

اعضای کمیسیون نیز در سخنانی خواستار بازدید میدانی از اجرای این نمایشواره و بیان دلیل مساعدت به این تیم هنری، بازدید و دیدن کارهای فاخر در سطح کشور شدند.

همچنین گفتنی است؛در ادامه جلسه لایحه شهرداری قزوین پیرامون افزایش مساعدت تجلیل از حافظان قرآن کریم مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط